ПолитикаСмолян

Вижте кой какво каза за отсъствието на КРОС, БСП и ДПС от заседателната зала

Представяме ви становищата на всички страни за отсъствието на съветниците от КРОС, БСП и ДПС от двете заседания за бюджет 2016 г. в петък и в понеделник. Другото предложение, което също не бе разгледано, поради липса на кворум, е за безлихвен кредит от 2,5 млн. лева (не евро, както казва във видеозапис Кирил Асенов пред журналисти – б.а.), с които да се доизгради сепарираща и компостираща инсталация към депото „Теклен дол“ в Смолян.

Без претенции за пълна изчерпателност на гледните точки, но с амбицията за обективност и безпристрастност, ще опишем по реда, както са се случили във времето: един диалог между кмета Николай Мелемов, Димитър Кръстанов – ръководител на групата БСП, и адв. Филип Топов – ръководител на групата ГЕРБ (в понеделник предиобед, пред граждани и журналисти в заседателната зала), а също така две изявления пред медиите на преконференции, свикани в понеделник пообед от Кирил Асенов (КРОС) и във вторник от Салих Аршински (ДПС). Доколко някои изказвания са манипулативни, доколко всички твърдения са истини или неистини, всеки ще прецени за себе си на базата на своя опит и познания по темите или на доверието, с което се отнася към казаното от политиците, цитирани по-долу.

Димитър Кръстанов (БСП): От тази трибуна, в качеството ми на зам.-областен управител, съм умолявал Общинския съвет да гласува промяна на предназначението за един водоем, за една подстанция – най-мощната в Южна България 40/40 мегавата и за един трафопост. И тогава в качеството си на политическа група от ГЕРБ казаха: „Не, какво ни интересува, че не може да се въведе в експлоатация подстанция в Стойките, водоемът в Гела“ и напуснаха форума. Казаха: „Ние искаме Янкова да ни даде един заместник-председател на ОбС“. Тогава аз казах: „Тези хора са прави. Те така са решили. Тяхната политическа воля така им диктува и по тази причина те не искат да възприемат изключително важната инфраструктура“. Сега казвам същото. Моите 4-ма колеги от групата БСП, която аз ръководя, забележете, по силата на партийно решение, затова съм тук, имат своите основания да поискат по-късна дата за заседание на ОбС по едни сложни, доста противоречиви и не съвсем ясни материали. Не говоря за качеството на материалите, а за това, че всеки от нас има нужда от различно време да се запознае с тях. Заявявам, че моята група ще заеме своето място и ще бъдем на равнището на своята отговорност. И трябва да проявим толерантност и коректност към тези, които са обяснили защо не са тук, в тази зала, които търсят по-добрата своя лична и партийна позиция.

Николай Мелемов:  Г-н Кръстанов като опитен политик се опита даже от тази ситуация да направи теза. Според мен тези сравнения не са коректни поради простата причина, че в тези случаи, които цитирахте, ситуацията беше такава, че трафопостът беше изграден и ние трябваше постфактум да го узаконим. Ние наистина тогава напуснахме, но няма нищо общо между двете ситуации. Този бюджет е минал през обществено обсъждане с над 80 човека, над 4 часа е обсъждан. Другата точка, за която говорим, е много елементарна и не виждам причина, поради която КРОС искат да я отлагат. Всяка община до 2020 г. трябва да вдига такса депониране, която се внася в РИОСВ. Единственият ход да намалим тежестта от нашите съграждани е да изградим сепарираща инсталация. Малко общини са направили такава инсталация и ние сме я започнали с пари, които така или иначе внасяме в РИОСВ, но за да не чакаме три години и половина да съберем парите и тогава да я направим, защото всяка година трябва да вдигаме таксата и 2020-та трябва да стане 132 лева на тон депониран отпадък, ние искаме заем от ПУДООС, с който да я изградим сега, а с таксите, които внасяме в РИОСВ, ще се изплаща този заем. Какво по-добро може да се направи!? Смятам, че в това отсъствие има достатъчно добра организация. Всички я виждаме вече втори ден. Тоест, тези мотиви са несъстоятелни. И не е ли тук мястото да се задават въпроси и да се получават отговори!? Къде другаде трябва да го правим това!? Нали затова е заседанието на ОбС, нали затова има комисии. Общинска администрация участва много активно в общественото обсъждане, в заседанията на комисиите. Говорим за открито и прозрачно управление. Какво по-открито и по-прозрачно от това – тук, пред журналисти, пред колегите кметове, пред гражданите да обсъждаме всякаква тема. Един от аргументите, които чувам – че много улици били дадени в списъка за ремонт. Естествено, че ще са дадени много и в зависимост от изпълнението на бюджета и от това какво се налага, къде е най-необходимо, ще се ремонтира. Затова има специалисти в съответните отдели, които работят вече от много години. Да, списъкът не е малък, но не са всички улици в града. И в зависимост от възможностите, ще ремонтираме повече. И пак казвам – тук е мястото за дискусия, къде другаде!? Дайте тогава вие да определяте кога да бъде сесията – ние ще бъдем тук. Всеки да си избира дата или как да го правим!? Винаги е било така – определя се дата на заседание, всеки може да гласува и „против“, и „въздържал се“, но това е неуважение към нашите съграждани. Да не си направиш труда един път в месеца да дойдеш на сесия. А демокрация има – всеки може да гласува както иска. Истината е, че някой иска да измести мястото, където се дискутират важните въпроси на община Смолян. В крайна сметка всеки си има лична отговорност. Има го и партийното – да, но всички се кълняхме да защитаваме интересите на общината, а не на партийните. А се получава, че тук се формира една нова тройна коалиция, която има интереси, но нека ги заяви пред всички. Казват, че е нямало време – как да е нямало време!? Този бюджет от колко време го обсъждаме!? Ясно, че не е този проблемът, нека кажат какъв е!

Димитър Кръстанов:  Г-н кмете, ясно е, че не може да си организирате управляващата коалиция. Ние сме опозиция – 4-ма или 5-ма – с нас или без нас, не е решаващо. Вие се прегърнахте след първото заседание, вие си спомняте – още на първото заседание стана ясно кой как се позиционира в тази зала, кой ще управлява, кой ще е в опозиция, кой ще търси кусурите, кой ще ги заглажда. Вие имате проблем, не БСП.

Николай Мелемов: Г-н Кръстанов, Вие показвате, че за вас нещата са политически.

Адв. Филип Топов: Изкушавам се да цитирам приказката, която Чърчил беше казал навремето: „Няма вечни приятели, има вечни интереси“. Само искам да уточня – напускали сме, но при коренно различни обстоятелства. Ние тогава бяхме втора политическа сила в ОбС. Вие имахте абсолютното мнозинство и нашите предложения, които имаха солиден принос за прозрачно и открито управление – в правилника да се запишат важни неща: за по-дълъг срок на уведомяване, за разпределяне на отговорностите, за председателски съвет и т.н. И е спорно това, което казахте, защото ние никога не сме проваляли кворум. Ние напускахме тогава, когато се искаше с квалифицирано мнозинство да се приеме едно решение за вече изградени обекти, за осъществени СМР-та. Бяхме поставени в унизително положение да гласуваме нещо, което вече е свършено, а в решението да запишем нещо, за което или сме „мотивирани“, както казва г-н Аршински. Затова много ви моля, г-н Кръстанов, не правете паралел между поведението на вашата група и онова поведение. Във връзка с необходимостта да бъде приет бюджет – крайно необходимо е да бъде приет. Бюджетът е израз на политиката на едно по-дълго, стратегическо управление. Считам, че този бюджет е и по-голям като размер и по-добре балансиран. В крайна сметка дали бюджетът е най-прецизният, аз също считам, че не е най-прецизният, но е най-възможният на този етап.

 

Кирил Асенов (КРОС): От днес нататък ще разглеждам всички действия на кмета като мотивирани действия за злоупотреба с бюджета на община Смолян

Липсата на реформи и диалог по отношение на сметосъбирането и сметоизвозването и договора с почистващата фирма на Смолян е накарало общинските съветници на Коалиция за развитие на община Смолян (КРОС) да напуснат сесийната зала в петък, както и да не се явят в понеделник на заседанието. Това става ясно от изявление на Кирил Асенов – лидер на Коалиция за развитие на община Смолян (КРОС).

„Ние предложихме на ГЕРБ да ги подкрепим срещу реформи. Оформихме предложение като Меморандум и го предложихме на партньорите ни, с идеята да вървим стъпка по стъпка за изпълнение на тази поредица от точки, които в нашата предизборна кампания бяха 10-те най-важни неща, които нашите избиратели ни казаха“, заяви Асенов. Той бе категоричен, че съветниците на коалицията са постъпили правилно в петък и той застава зад тях. „Колегите ни са видели че присъства точка, която се бяхме разбрали, че ще бъде отложена, за депото за сепариране на отпадъци в Теклен дол. Бяхме поискали да ни бъде предоставена информацията какво е направено как е направено. Беше ни доставена в петък сутринта. Близо месец бе необходимо на общината да я събере и предостави, сами разбирате, че ние нямаме физическата възможност да се запознаем с нея затова поискахме отлагане. Основна причина за оттеглянето е това, че присъства точка, която искахме да се отложи“, аргументира се Асенов.

Като втора причина той изтъкна и липсата на диалог по отношение на сметосъбирането и сметоизвозването и договора с фирмата, която извършва тези услуги. „За нас самата фирма не е проблем като субект, тя си има договор и си го изпълнява стриктно. Договора е в противоречие с няколко закона в България. Поискахме диалог и решение за съставяне на комисия до 15 януари, която да разгледа този договор. Вместо това ние виждаме в бюджета същата сума и същата точка, която е дори завишена. По този повод колегите ни в петък, а днес и ние отказахме да присъстваме на сесията. От това, което сме видели като документи, сумата, която плаща всеки гражданин на община Смолян, е надвишена с повече от 2 млн. лв.“, категоричен бе Кирил Асенов. Като пример посочи обема отпадъци, които отделят златоградчани и девинчани. „Златоград си вози отпадъците на над 40 км. в Мадан, нещо което не се налага да прави община Смолян. Липсата на този диалог и категоричното желание от страна на управляващото мнозинство да вземе мерки по този повод за нас е ключов момент в бюджета за 2016 година. 2 млн. лв. от данъците от собствените приходи, които общината събира, ще бъдат потрошени и съсипани безвъзвратно и не говоря за корупция, въпреки че ще стигна и до това“, допълва Асенов.

Той заяви, че общината преразходва 2 млн. лева от реалния разход, който би трябвало да прави за отпадъци. „Ако погледнете една нормална община от 10-11 до 17% са разходите за сметосъбиране от собствените приходи. Ние имаме около 7 млн.лева общо, а се оказва, че трябва да изразходим над 4 млн. лв. за сметосъбиране. Тоест над 2 млн.лева деформация в бюджета. Ние твърдим, че в нашата група имаме експертиза и ако общината реши да си направи собствено дружество, което да се занимава с извозването, сепарирането и депонирането на отпадъци, да докажем, че това е абсолютно възможно и си стоим с имената зад тази работа. Нежеланието на г-н Мелемов да влезе в темата първоначално аз приемах за откровена некомпетентност, но категоричността, с която се опитаха да внесат бюджета и точката за тези 2,5 млн. евро с миловидния предтекст, че видите ли ще ги ще ги изпуснем тези 2,5 млн. евро, за мен вече ми дава сигнал, че аз трябва да разглеждам въпроса като различен от фриволна некомпетентност, а почвам да търся мотив на действията му и ви информирам, че от днес нататък аз  ще разглеждам всички действия, а и моята група, като мотивирани действия за злоупотреба с бюджета на община Смолян“, заяви Асенов.

От КРОС обявиха, че ако не се намалят средствата за сметосъбиране и почистване, те няма да присъстват на заседанието и на 25 януари, за когато е насрочено третото поред заседание по темите „бюджет“ и „безлихвен кредит от ПУДООС“.

 

Салих Аршински (ДПС): Влизането на сесия и неинформираното гласуване е по-лошо, отколкото отлагането на бюджета за една-две седмици

Ние не сме против приемане на Бюджет 2016 година, ние искаме да приемем такъв бюджет който ще бъде в полза на гражданите. Това е заявил лидерът на ДПС Салих Аршински, цитиран от радио „Фокус” – Смолян. „Според нас предложеният проект за бюджет има страшно много неясноти, които ако трябва да ги сложим под един знаменател, ощетяват гражданите на община Смолян откъм целесъобразно изразходване на средства, които ние събираме в бюджета”, каза още Аршински. По думите му има огромно раздуване на бюджета относно сметосъбирането и сметопочистването в Смолян, вместо тези пари да се разпределят за социални или други дейности. „Реално в проекта за бюджет, който ни беше предложен, са с нулево финансиране. Освен това в приходната част на общината са заложени приходи от 19 милиона, а при признанието на самата Общинска администрация, тя пряко сили повече от 10 милиона не може да направи събираемост. Тогава питаме защо гласуваме 19 милиона разход, при положение че предварително знаем, че тези пари няма от къде да дойдат. Отговорът е ясен – за да могат да бъдат изхрачени, но нали си даваме сметка, че за да изхарчим едни пари, които нямаме, ще се наложи след 2 или 3 месеца да гласуваме нови заеми, които ще трябва пак ние да връщаме“, посочи Аршински. Според него предложеният бюджет има нужда от балансиране, което трябва да стане по пътя на информиран диалог, а не диалог, в който страните не разполагат с необходимата информация. По думите му те са поискали всички договори и за сметосъбиране и сметоизвозване, информация за младежки и спортни дейности, но това, което са получили, е незадоволително, визирайки пътищата и улиците, които подлежат на ремонт през годината. „Получихме нещо като опит от бягане от темата. Изпратиха ни всички улици в община Смолян, а ние искахме да знаем на коя улица какви средства се предвижда да бъдат инвестирани. Все пак нека да имаме предвид, че бюджетът, който се приема, е основният инструмент, основното нещо, което гледа Общинският съвет, както в бюджета на държавата. И дефакто това, което ние ще гласуваме като бюджет, определя политиката на общината за една година напред. В държавата е ясно, че когато бюджетът не се приеме, то тогава пада правителството, то подава оставка, това е вот на недоверие. В общината обаче нещата не са така – ако бюджетът не бъде приет, кметът започва да работи с бюджет от предходната година с 1/12 част”, коментира общинският съветник от ДПС. По думите му, за да може в сесията да се дискутират всички тези неща, се налага да се изчете доста по обем информация, която съдържа около 800 страници и експертите в група на ДПС трябва да имат време да се запознаят и да дадат своите становища. Според Аршински влизането на сесия и неинформираното гласуване е по-лошо, отколкото отлагането на бюджета за една-две седмици. „Имам странното подозрение, че някой иска бюджетът да не бъде приет. Като казвам някой, имам предвид управляващия общината. Бюджета да не бъде приет, защото той ще може да управлява с 1/12 част за всеки месец със стария бюджет. Според нас „Бюджет 2015” също е бил толкова порочен, колкото и новият проект. Така че неприемането на бюджета дефакто означава приемане на „Бюджет 2015”. Правилната реакция в този момент е не да бъде приет някакъв бюджет, пък да не бъде приет бюджет, а да бъде приет този бюджет, който ще бъде най-добре за гражданите на община Смолян”, категоричен е Аршински.

Вашият коментар

error: Защитено Съдържание!