Христо Мутафчиев в Смолян: Театрите, които не могат да тръгнат 3 месеца след изчистването на дълговете им, ще станат открити сцени
Всички прочетохте сензационната новина на „Фрог“, че министър Рашидов закрива 8 театъра в България. Всички прочетохте тази глупост, тази тъпня. Това не е вярно, заяви в Смолян актьорът Христо Мутафчиев – председател на Съюза на българските артисти. Той допълни, че не се явява като адвокат на министър Рашидов, а като защитник на интереса на театрите в България. По-точно на актьорите в тези трупи.
„Навремето когато направихме театрална реформа в България, беше защото не може държавата да храни 52 театъра, създадени по времето на Тодор Живков, когато нафтата е била 23 стотинки и е имало завод, фабрика и цех във всеки град, който е хранил култура, образование и здравеопазване“, каза още Мутафчиев. И допълни, че сега няма откъде да се „храни“ всичко това.
„И всички легнахме на гърба на държавата. Казахме: „Държавата ни е длъжна“. Не, държавата на нас не ни е длъжна. Реформата беше направена за това да се види кой от театрите може да издържи на бягането, на състезанието. Някои не можаха. Само искам да ви попитам риторично – ако държавата ще закрива 8 театъра с катинари, защо беше необходимо да им погаси дълговете – около 500-800 хиляди лева. Нали знаете, че когато се закрива една фирма, се приключват пасиви, активи и всичко, след като тя фалира“, добави актьорът. И според него сега се дава втори шанс на театрите, но може би той е последен. „Шанс в следващото тримесечие да покажат, че наистина имат необходимостта да съществуват като театрално-пространствени институти, да покажат колко са талантливи, защото голяма част от театрите казваха: „Ние сме в големи дефицити и не можем да произвеждаме нищо, ама тези дефицити не са от нас, те са от предишния директор. Ние каква вина имаме, защо ни закривате?“. Добре, изчистваме ви дефицитите и пак ви даваме равен старт: „Готови!“ и „бам“ с пистолета – „Тичайте!“. Ако след три месеца покажат, че са окей, продължават да работят в този формат. Ако обаче започнат отново да затъват, се търси друга форма на съществуване на съответния театър“, посочи Мутафчиев.
Той каза, че се работи по поправка на закона за дейностите и функционирането на театрите като сценични институти и ще има възможност освен по методиката, по която се финансират в момента – чрез субсидия от 2,50 лв. на всеки лев от продаден билет, да могат да съществуват и като друг вид театър – от типа на откритите сцени.
За открита сцена ще кандидатстват по проекти пред Министерство на културата по държавна поръчка. „Тогава вече има държавна поръчка и тя казва: „Театърът в Смолян може да има 4 нови заглавия за тази година и след това получавате 200 000 лева, като един проект е на стойност 50 000 лева. Кандидатствайте, моля!“. Тогава няма трупа, има само хора, които поддържат сцената адекватна, за да може да се случват тези събития. И тогава идват „мечките“ и показват друга култура на града, не само местните творци. Това е идеята, към която се върви. И ако се направи такъв тип поправка на закона, тези три месеца ще бъдат достатъчни и когато се види накрая на това тримесечие кой от театрите не се справя, автоматично се самопреобразува“, подчерта Мутафчиев.
Актьорът смята, че създаденият днес в Смолян Областен съвет по култура може да бъде един от контролните органи на дейността на театрите. „И накрая на втория месец, виждайки пътя, по който върви театърът, да викне директора и да му каже: „Ало, г-н директоре, след един месец ти ще станеш сцена. Какво правиш, я се раздвижи малко! Дай да видим какво можем да направим, да ти помогнем да излезеш от тази ситуация“. Това е функцията на един такъв съвет според мен“, каза Христо Мутафчиев.
Ако искате да чуете цялото изказване на Христо Мутафчиев по темата, чуйте приложения аудио файл: