Туроператорите са на колене, но най-големи жертви са крайните доставчици като нас, казва изп. директор на „Пампорово“ АД Мариян Беляков
Мариян Беляков е изпълнителен директор на „Пампорово“ АД – дружеството, което стопанисва ски съоръженията в едноименния курорт. Потърсихме го за интервю, в което да разкаже как е преминал за тях летният сезон, какви мерки ще вземат за предстоящия зимен, за опциите да оцелее бранша в безпрецедентната Ковид-криза, от която е засегнат в най-голяма туристическият сектор.
Г-н Беляков, как премина за „Пампорово“ АД летният туристически сезон, успяхте ли в голяма степен да наложите курорта като опция за туризъм в четирите сезона?
Летният сезон беше неочаквано силен. Явно, че хората все повече търсят планината лятно време, която им дава не само допълнително спокойствие, уединеност, а и все повече възможности за летни активности и забавления. Ние сме доволни. Смятаме, че това е един тренд, който започва да придобива модела на западните общества, които прекарват лятно време в планината не по-малко време от зимата.
Кои от услугите и атракциите се радваха на най-голям интерес?
Изцяло новият приключенски парк в Пампорово, който има няколко атракциона, както и всички видове походи, байк парка – всичко в лятната програма на курорта. Тя е много голяма, обновена и съставлява над 40 летни активности.
Започнахте ли подготовката за новия сезон, как?
Започнахме още през май месец, не сме спирали. Подготовката за силен сезон продължава с пълна сила, независимо от всичко. Смея да твърдя, че сме почти напълно готови за предстоящия ски сезон.
Какви мерки са взети в курорта за предпазване от вируса?
Всички, които бяха одобрени преди няколко дена от кризисния щаб, от Министерство на туризма и публикувани в съответните нормативни актове. Те ще бъдат напълно спазени. На открито да се въведе отстояние от около 1 м между хората, чакащи на опашка, дезинфекция на долна и горна лифтова станция. Всички туристи да бъдат добре екипирани, да имат маски и очила. В ски гардеробите да се извършва постоянна дезинфекция. Групи, които излизат за обучение със ски учител, да бъдат не повече от 10 човека и на разстояние 1-1,5 м един от друг. Лифтовите кабинки да бъдат дезинфекцирани минимум 3 пъти на ден. Да има информационни табели с указания за мерките на много места, които да бъдат ясно видими за хората. Всеки от курортите да се опита да автоматизира процесите, свързани с продажбата на лифт карти, доколкото е възможно. Разбира се, вече е отделно личната отговорност на всеки човек, личният му избор доколкото зависи какво и как ще му се случи.
Засега колко хора смятате да наемете и как стои броят им спрямо началото на миналогодишния сезон?
Рано е да се каже. При всички положения ще бъдат по-малко спрямо миналата година. Може би около 400 човека. Всичко зависи от начина, по който се развива обстановката в държавата. Виждаме, че тя е непредсказуема. Променяме си плановете и прогнозите седмица за седмица. Тази динамика не ни позволява да имаме точна прогнозируемост на каквото и да било. Отново обаче смятам, че това е един тренд за следващите няколко години. Адаптираме се и се учим на доста по-краткосрочна прогнозируемост.
Какви са ви очакванията за посещаемостта тази зима, заявките как вървят до този момент?
Заявките са по-малко от миналата година. Явно е, че посещаемостта ще бъде по-слаба. Въпреки това, очакваме доста по-силен интерес, специално от България и локалните на България пазари. Опитваме се да се дигитализираме доколкото можем. Новата pick-up система ще заработи още този сезон, след което хората ще могат да купуват онлайн лифт карти. Те ще бъдат купувани през определени pick-up устройства на „Студенец“ и „Малина“. Въвеждаме и презареждане на лифт карти. В момента сме в разговори с област Смолян за определяне на сграда, в която ще бъдат, разбира се по желание, хора с Ковид-19. Договаря се и частна лаборатория за правене на ПСР-тестове в курорта.
С кого преговаряте?
С област Смолян и общините Смолян и Чепеларе, тъй като курортът е на територията на двете общини. Работим с трите институции. Другото важно нещо е въвеждането на нова, междинна възрастова група – за младежи между 12 и 18 години (ненавършени), за които ще има преференциална цена. Това се прави с цел стимулиране на семейства с по-големи деца.
Успяхте ли да се възползвате от опцията 60/40 на правителството или подкрепа по програмите на ЕС, отворени специално за засегнатите от коронавируса бизнеси?
Възползваме се от програмата 60/40, като смятам, че тя е ключова за момента. Ако тя спре, мисля, че 90% от фирмите в бранша може би ще спрат да функционират.
Решихте ли проблема с нереализираните резервации от миналия сезон и несъбраните вземания?
Все още имаме доста голяма сума несъбрани пари вследствие на това, че много фирми фалираха, други се покриха. Вътрешнофирмената задлъжнялост в бранша е много голяма. Туроператорите са на колене и считам, че цялата политика, която се води, трябва да е в подкрепа и на туроператорите. Тяхната роля е доста важна, а са в много трудно положение. Казвам това, въпреки че дойде времето, в което финансовите отношения между крайния доставчик на услуги и туроператорите да бъдат променени, най-вече в методологията на разплащане. Всеки се счита за жертва в тази ситуация, но аз считам, че най-големите жертви са крайните доставчици на услугата.
Вие сте предоставили услуга, но не ви е платено, нали?
Точно така. Всички други по веригата се разплащат. Парите остават някъде, губят се и не стигат до нас, защото има контрагенти, туроператори, те имат други контрагенти, подконтрагенти и т.н. Неслучайно още в края на зимата казах, че този порочен модел трябва да се промени. Това е бъдещето. В същото време самите туроператори трябва да се адаптират към тези нови условия. Те също трябва да променят политиката си и модела на поведение. Услугите трябва да бъдат предплащани.
Всъщност тогава заявихте, че бъдещите ви договори ще са задължително предплащани, такива ли са вече?
Да. Новите ни договори са готови. Вече работим по тях. Напълно съобразени са новите ни общи условия за работа в ситуация на Ковид-19. По този начин опитваме да защитим собствения си интерес по-добре, а така защитаваме на практика всички други по веригата. Защото когато един се издъни, потърпевши са всички по веригата. Никой няма интерес от това гостът да е предплатил услугата си на междинен контрагент, да пристигне в даден туристически обект и да не може да я получи, тъй като доставчикът на услугата не си е получил плащането.
Но нали туристът винаги си получава услугата, дори на последния във веригата да не е платено?
Може и да не я получи. В условията, в които живеем, след големите фалити на много туроператори и настоящи други проблеми, много фирми отказват да доставят услугата преди тя да бъде предплатена. Така, както не може да се качите в самолет без да сте си платили билета предварително. В кой супермаркет си взимате хляба, отивате вкъщи, изяждате го и плащате на супермаркета след няколко седмици!? Къде го има това нещо!? Затова в този бранш крайният доставчик на услугата винаги е бил най-потърпевш.
Има ли фалирали предприемачи с бизнес на Пампорово заради корона-кризата?
Нямам такава информация.
А имате ли данни какъв процент от туроператорите в България са във фалит?
Също нямам такава информация, но със сигурност всички са в много тежко положение и държавата трябва да използва всички налични механизми, за да подпомага този сектор, защото той продължава да бъде на колене. Предвид задълбочаващата се епидемиологична обстановка, нещата изглеждат по-зле. Още едно затваряне би било абсолютно пагубно за бранша. Нека има правила, нека те бъдат с една идея по-стриктни дори, но всички бизнеси в бранша да ги спазват и всеки да вземе решение – първо, дали иска да работи, ако е доставчик на услуга. И второ, дали иска да ползва услуга от друга страна, ако е консуматор на услуга. Всеки има правото на собствен избор и то не следва да му се отнема. В крайна сметка нашата система не би могла да понесе още един Lockdown.
Как намирате подкрепата на държавата спрямо вашия бранш – адекватна ли е или не?
Поне за нашия сектор програмата 60/40 е адекватна. Аз лично бих променил някои елементи в нея, които създават доста сериозни административни затруднения. Въпреки това, тя е адекватна. Виждаме, че Министерството на туризма в последните няколко месеца е изключително активно в посока облекчаване и подпомагане на целия сектор. Въведоха се няколко положителни практики, конкретно ставката за ДДС, която се прилага в различните сегменти на туристическия сектор. Намаляването му доста помага и считам, че трябва да остане така за доста дълги години. Разбира се, има и други механизми, с които би могло да се подпомогне. Те са изцяло в прерогативите на Министерството на туризма и Министерство на финансите. Ние сме давали предложения н веднъж и два пъти. Има чуваемост напоследък. Поне има някаква светлина в тунела, че комуникацията между институциите и нас – къде по-големи, къде по-малки фирми в сферата на туризма, се случва все по-добре. С едни съвместни усилия считам, че в рамките на 12 до 13 месеца може да започнем да излизаме от тази ситуация.
Кои правителствени мерки тежат на бранша ви най-сериозно, но са ненужни и кои смятате за разумни?
Смятам за напълно ненужно тоталното затваряне на каквото и да било. То би било само пагубно в който и да било подсектор в туризма. Нека има ограничения, стриктни мерки, но да не се затваря нищо. И да не се поставят неизпълними условия.
Например?
Да не превръщат в болнични заведения и лаборатории доставчиците на крайна услуга в туризма. Това не е нашата функция и ние не можем да я изпълняваме.
Ако може да обобщите, какви са най-сериозните ви притеснения за предстоящия сезон?
Паниката у хората и ръстът на заболелите. Никой от нас не е застрахован, но считам, че с адекватни мерки, които като цяло до момента се взимат, без да се прекалява излишно, може да бъде удържано в приемливи граници. В крайна сметка това е вирус и може би, независимо колко се крием от него и колко се пазим, той ще мине през повечето от нас. Едва ли има достатъчно силни мерки по света, които да възпрат вируса. Явно трябва да се разчита и на природата, да чакаме и ваксина, но само с рестрикции не мисля, че вирусът ще изчезне. Пак казвам, мерки трябва да има, но те трябва да бъдат умерени и напълно балансирани за оцеляването на най-силно засегнатите браншове, какъвто е нашият.