Окончателно: ГКПП Рудозем – Ксанти ще струва 13 млн. лева
Днешният ден щеше да е едно много радостно за мен събитие и голямо удоволствие да ви представя проекта за бъдещия Граничен контролно-пропускателен пункт Рудозем-Ксанти, но ни поднесоха неприятната новина, че е починал областният управител на Източна Македония и Тракия Георгиос Павлидис- голям наш приятел, радетел за развитието на българо-гръцките взаимоотношения и основен фактор от гръцка страна за отварянето на граничния пункт при Златоград. Човек, който изключително много помогна за всичко, направено по този проект (ГКПП Рудозем -Ксанти – б.а.) до момента да се случи. Той е и почетен гражданин на общините Смолян и Златоград. С тези думи областният управител на Смолян откри днешната пресконференция, на която представи готовия проект за ГКПП между Рудозем и Ксанти.
Отварянето на ГКПП между Рудозем и Ксанти ще струва 13 млн. лева, стана ясно от изявлението му. Изграждането на самия граничен пункт ще е на стойност стойността 10 млн. лв. Останалите 3 млн. лев са за довеждащата инфраструктура, изграждане на допълнителна пътна връзка от 800 метра заради изместената преди година пресечна точка, за прокарване на оптичен кабел и ел. захранване. В тази сума е включено и базисното оборудване за ГКПП, обясни Славов. Той припомни, че по трансграничната програма Гърция – България 2014-2020 за проекта са осигурени 1 млн. евро, а преди два дни мониторинговият комитет по програмата взе решение за допълнителни 480 000 евро за пункта. Областният добави, че са започнали разговори с нашето правителство за набавяне на необходимите средства.
„Имаме очакване при следващи икономии да бъдат осигурени допълнителни траншове за изграждане на ГКПП, но при всички случаи ще е необходимо и държавно дофинансиране“, поясни той.
Бъдещият пункт е предвиден за всички видове автомобилен транспорт. Проектирани са по четири трасета за вход и четири за изход. Две от платната са за леки автомобили, една за товарен трафик и една за автобуси.
Окончателният вариант на проекта за граничен пункт е вече факт. Той предвижда не само изграждане на пункта, а и на цялата довеждаща инфраструктура до него – електрозахранване, ВиК, комуникации, оптични кабели, видеонаблюдение. Предвидено е захранване с оптичен кабел и от гръцка страна. Проектирани са всички помещения за нормална работа и санитарно-битово обслужване за служителите.
„Проектирани са и най-малките подробности. Преценена е необходимостта от пренасочване на потока от преминаващите ППС, а също цялата вертикална и хоризонтална пътна маркировка и мълниезащитна уредба. За пункта се предвижда резервен източник на ел.захранване. Предвид това, че пресечната точка на ГКПП беше определена преди една година, заради което се наложи допроектиране на нова пътна отсечка с дължина около 800 метра – тя също е част от този проект“, поясни Славов.
Сега предстоят съгласувателни процедури от междуведомствен съвет по въпросите на граничния контрол, председателстван от вицеприемиера и министър на вътрешните работи Румяна Бъчварова. При положително становище от там следва МРРБ да издаде разрешение за строеж. После идва на ред обявяване на обществена поръчка за строителство и строителен надзор.
До 2019 г. трите партньора – българската пътна агенция, гръцката пътна агенция и областната администрация трябва да са изпълнили ангажиментите по строителството на пътните връзки и ГКПП.
В областната управа преди две седмици е получено уведомление от гръцката държавна фирма Egnatia Odos, че са готови с техническите задания за възлагане на обществена поръчка за строителство на пътния участък от тяхна страна. „При тях е малко сложно, защото пътната връзка се финансира от три програми и съответно трябва да съгласуват всички процедури през трите програми, което им отнема време. Но се надявам най-късно до края на ноември те да са обявили поръчката“, каза Славов.
Тук той отново изтъкна заслугите на Георгиос Павлидис.
„Техният проект е за около 45 млн. евро. От тях 20 млн. са осигурени от трансграничната програма. Приносът за дофинансирането с 25 млн. е на покойния вече Павлидис като 20 млн. са осигурени от централна гръцка европейска програма, а 5 милиона той отдели от бюджета на периферията“, обясни управителят.
„Движим се по план и се надявам през следващия летен сезон ние да започнем строителството на пътните връзки от българска и от гръцка страна. Нашата амбиция е ние с граничния пункт да сме готови до средата на 2018 г.“, подчерта той.