Смолян

Добрата новина: С любов за Смолян екип специалисти оживява градските автобуси

„С любов за Смолян“ – този надпис от табелата на автобус от линия 3 в китния родопски град се превърна в лого на проекта за интегрирана информация за пътниците в областния град.

От пролетта екип специалисти от София под ръководството на Марио Евстатиев го реализира в градските автобуси на „Рожен Експрес“ и „Орфей Експрес“.

Евстатиев е единственият специалист в България,  обучен във Виена по интегрирани бордови информационни системи. Преминалите това обучение успешно могат да практикуват тази дейност от хардуера до последната софтуерна брънка.

Поканата към него е отправена първо от „Пампорово бус“, но проучвайки  каква е ситуацията в града, Евстатиев разбира, че собственикът на „Рожен Експрес“ Васил Кисьов си търси екип за програмиране на табели.

„Отидох на място, запознахме се и започнахме да оживяваме табелите на Волвата и Неопланите. След това се запознах с Александър Станчев от „Орфей Експрес“. През август месец започнахме проекта с гласово оповестяване. Проработиха се маршрути, снеха се координати на спирките. До момента с г-н Станчев сме оборудвали 4 от 5 автобуса – два Неоплана, един 9-метров SOR и 1 чешки „Ирисбус“. Предстои пак по линия 3 да се направи петият автобус с комплексна система за оповестяване и това ще е подарък за града. Това съм успял да издействам от колеги в Чехия – производители на информационни системи, които също се запалиха от идеите ми за Смолян“, споделя специалистът.

Марио Евстатиев (в средата) с колегата му Николай Александров (вляво) и със собственика на „Орфей Експрес“ Александър Станчев.

В „Рожен експрес“ екипът среща приятел в лицето на Иван Насташов, с когото всички са приятели. Именно той е вдъхновението за всички позитивни идеи, които се реализират в града. Проектът в Смолян е пети за екипа.

За първи път след 2019 г. в София се реализира идеята за оживяване на градските автобуси – с глас, светлинни табла, иновативни указателни табели.

Гласът е на режисьора и радиоводещ Николай Вачев. Специално за този проект са записани и специфични съобщения като приветствие към пътниците с информация за обслужващия ги транспортен оператор. Гласът на Николай Вачев звучи в над 350 превозни средства в цялата страна – трамваи, тролейбуси и автобуси в София, автобуси в Благоевград, Сапарева баня, а вече и в Смолян.

Със собственика на „Рожен Експрес“ Васил Кисьов

„Благоевград беше първият град извън София, където инсталирахме гласово оповестяване. Създадоха се и съответните алгоритми за по-добро информационно обслужване, но там се направи за единия от транспортните оператори, по негова инициатива. Имайте предвид, че пътническите информационни линии в България до 2017 г. не бяха нещо важно. Никой не обръщаше внимание. Там, където ги имаше, или не се ползваха, или са правени на парче, половинчато и грозно. Като дойдохме тази пролет в Смолян нямаше нито една работеща табела, но градът вече може да се похвали с доста сериозна бройка автобуси, които предлагат информация“, допълва Евстатиев.

Устройствата, които са демонстрационни за Смолян, са подарък от чешка компания, с която екипът работи.

Пресечената местност и недотам доброто покритие на системата за глобална навигация GPS са само малка част от предизвикателствата пред специалистите. За да работи всичко безупречно, те се обръщат към производителя на информационни системи BUSTEC – Чехия, с искане да модифицират софтуера на бордовите компютри, които смятат да използват. Целта е системата да прави автоматична трианголация при измерване на позицията за да се минимизира вероятността за грешки.

Първите тестове се правят в София, а в началото на месец август месец е факт първият автобус с гласово оповестяване в Смолян, доставен само дни по-рано от Пилзен.

Изработена е маршрутна табела, която показва посоката, в която отива автобусът. Гласът информира пътниците за следващите спирки, за водача, който ги обслужва, напомня им да ползват маски, да показват картите си за пътуване без подкана от шофьора. 

„Транспортната схема на града е изработена от екипа ми. Целта беше да се даде комплексна, сбита информация за това кои линии кои спирки обслужват, къде могат да бъдат направени трансфери между линиите, съответно за гостите на града, които не познават маршрутите, да могат лесно да се ориентират. Така да ги подтикнем да използват градския транспорт, който за такъв малък град е прекрасно организиран. Мога да кажа, че това е една от първите транспортни системи, с които се сблъсквам – абсолютно ефективни, без да се разкриват 10-15-20 линии. Тук с 4 основни линии реално се покрива целият град“, сочи Евстатиев.

Той е автор на забавния надпис в градския транспорт на София: „Готин съм, но за гараж!“ – след стотиците случаи на изнервени чакащи, които се жалват, щом видят, че автобус по тяхната линия преминава, но не ги качва, някои хвърляли даже камъни по тях.

Решил да разчупи стереотипа и да направи надпис, с който да тушира напрежението. „Този тип забавни надписи имат своя добър резултат. Хората се научиха, че има изключвания за гараж, че има т.нар. нулев пробег. Намалихме малко случаите на вербална агресия между пътници и водачи, но това става с подобряване на информационното обслужване“, категоричен е специалистът.

Типизираните спиркови указатели са последващи идеи. Проектът „Интегрирана информация за пътниците в град Смолян“ е в няколко етапа – оборудване на автобусите с гласово оповестяване по основни линии 1 и 3, изготвяне на схематична карта с маршрутите на основните градски линии – всяка линия с различен цвят, като в Брюксел.

Табелата на градския транспорт с оцветени маршрути

„Вече може спокойно да казвате не единицата, а тъмно синята линия, не тройката, а червената линия. Има два критерия, по които ще се ориентирате за дадената линия. 26 спирки планираме да предложим на общината да се оборудват, като ние ще изработим цялата графична база. От тях на 11 спирки ще има и карта с маршрутите на линията. На всяка спирка са снети актуални GPS координати. Изключително се забавлявахме с екипа и снехме координатите на 51 спирки за две посещения. В София са 3300. Целта тук беше да се направи картотека.

Прецизираха се някои имена, защото се оказа, че след десетки улични ремонти има спирки, които са преместени, но имената им не са сменени. Например една спирка беше означена като „Улица Изгрев“, но тя не е там, а правилното й наименование е „Автобусно депо“. Аврамиковска е на улица „Коста Аврамиков“, но там има три спиркознака. Има крайна и начална за линия 1 на „Каптажа“, която вече се казва „Обръщателно ухо“, защото там има още две спирки за линия 4. Във Влахово обособихме начална-крайна спирка“, разказва с емоция Евстатиев.

Целта му е след като направи всичко да предостави безвъзмездно на общината готовите файлове с данни, за да могат те да ги ползват като типизирани спиркови указатели.

Вече работят и върху спирков знак, който ще се инсталира на стълба със съществуващия син пътен знак. Там ще се предоставя информация на български и английски език – за номера на спирката, името й, кои линии преминават, какво е разписанието.

„Правя всичко това с изключително много любов за града. Щастлив съм, че стъпих в Смолян. Още повече ще съм доволен, когато видя всичките ни идеи реализирани. Бих се радвал хората да забележат тази промяна. Когато правя нещо, аз влагам изключително старание“, споделя Марио Евстатиев.

Казва, че отстранява всички съпътстващи несъответствия по инсталации, схеми и др. Стандартното гласово оповестяване се прави за три часа, но за него не е проблем да отдели пет. „Накрая искам, когато автобусът е готов, да няма никакъв риск да се повреди, да откаже системата. Ние на този хардуер гледаме като на една цяла жива система и целта е да накараме хората в Смолян да погледнат на транспорта със съвсем друго око, пътниците да се почувстват важни, нужни и да използват ресурсите на тази система, която изградихме“, категоричен е Марио Евстатиев.

С колегите му Чехия за началото на следващата година обсъждат интересно продължение на проекта за Смолян.

Тъй като автобусите с гласово оповестяване се оборудват с изключително модерни контролери, които позволяват и друг тип комуникация, планира да подари на града четири електронни спиркови табла, две от които на планетариума, едното на новия център и още едно – на автобусното депо. Те ще показват в реално време кога идва конкретният автобус.

Това е с цел да се демонстрира функционалността на системата в пълния й формат – комбинация от бордови компютър, софтуер за интегрирано гласово оповестяване, GPS комуникационен модем, свързан по Ethernet с бордовия компютър, спиркови табла, захранващи се с уличното осветление. Те разполагат със свой модем и програма, която се качва в облачно пространство, комуникира с автобусите и таблата по предварително зададени критерии – номер на линия, номер на кола по наряд или т.нар. система линия-курс.

„Сравнително просто като изпълнение, но функционално като възможности и резултат. Целта на екипа е след още няколко месеца ефективна, но приятна работа, да остави след себе си един променен Смолян“, обобщава Евстатиев.

(Очаквайте интервю с Васил Кисьов – собственик на „Рожен Експрес“)

error: Защитено Съдържание!