Собственикът на „Рожен Експрес“ Васил Кисьов: Чрез мярката 60/40 задържаме бизнеса
От юни месец миналата година мажоритарен собственик на „Рожен Експрес“ е смолянчанинът Васил Кисьов. Чрез едноличната си фирма „Специализирана хранителна компания“ той притежава 73,92% от акциите в автобусния превозвач, чийто капитал е на стойност 8 817 700О лева. Останалите акции са на община Смолян. Преди това мажоритарният пакет акции бе собственост за кратко време на регистрираната в Белиз компания „Тимдейл Инк.“ и Христо Иванов. До преди това те бяха притежание на „Феста Холдинг“ и собственичката на „Инвестбанк“ Петя Славова.
Справка в Търговския регистър сочи, че най-дългогодишен изпълнителен директор на транспортната фирма досега е Николай Бояджиев. За три месеца през миналата година длъжността му е била заета от Николай Карапаунов. От юли месец 2020-та обаче, малко след като Васил Кисьов се сдобива с нея, оперативното й ръководство е предадено на ексобластния управител Димитър Палагачев. Николай Бояджиев продължава да е в Съвета на директорите заедно с Кисьов и Палагачев.
Вчера във фирмата бяха проведени поредните тестове по проекта за интегрирана информация на пътниците, в чието мото се превърна светещият надпис „С любов за Смолян“. Чрез него градските автобуси на „Рожен Експрес“ и на „Орфей Експрес“ оживяват – с глас, светлинни табла, иновативни указателни табели. Специално за този проект са записани специфични съобщения като приветствие към пътниците с информация за обслужващия ги транспортен оператор, указания да се спазват противоепидемичните мерки. Гласът на режисьора и радиоводещ Николай Вачев звучи в над 350 превозни средства в цялата страна – трамваи, тролейбуси и автобуси в София, автобуси в Благоевград, Сапарева баня, а вече и в Смолян.
Предлагаме ви блиц интервю със собственика на „Рожен Експрес“ Васил Кисьов.
Г-н Кисьов, обновяването на автобусите в градския транспорт е като оживяване, смятате ли да стигнете докрай с този процес?
Абсолютно. Даже тъкмо сега ни дойде следващият нов автобус. Вървим към обновяване, въпреки трудностите в сектора – наистина много сериозни във връзка с Ковид – 19. Пътникопотокът е намалял доста, но все пак успяваме да се справим по някакъв начин. Вървим към обновление и мисля, че предлагаме доста по-добра услуга в сравнение с това, което беше преди.
Колко автобуса са ви градски и колко извънградски?
Четири автобуса имаме по градски линии, които с днешния, вече всички са нови. Извънградските ни са 12.
Вашият бранш действително е най-потърпевш от пандемията, как оцелявате?
Трудно. Имаме някаква помощ от държавата, която определено не стига. Според наши оценки инфлацията на годишна база е около 20%. Нашият основен консуматив са горивата и газта. Нашата фирма е на метан изцяло – екологично гориво. То се вдигна с над 70% в рамките на два месеца. Дизелът също върви нагоре, а пътникопотокът намалява. Определено ни е доста трудно.
Имате ли буфери, с които да спасите положението в тези месеци?
Имаме, да – с помощта от държавата, от икономии не можем. Специално селските линии ни дърпат доста назад. Там пътникопотокът е почти нулев, в града пък е доста намалял.
Експерт, завършил във Виена интегрирани бордови информационни системи, казва, че това е градът с една от най-добре организираните транспортни схеми. Дали би могло по-добре обаче да се организират градските и извънградските линии?
Мисля, че градската система е оптимизирана максимално добре, но това не важи за извънградските линии. От областния град пътуват автобуси, които са през 15-20 минути за Пловдив-София. Не знам даже някои от колегите как се справят с това предизвикателство, а пътникопотокът и там намалява.
Имате ли право на опцията 60/40 и ползвате ли я?
Да, участваме. Доволни сме от тази мярка, доста ни облекчава в тази трудна ситуация. Реално чрез нея успяваме да задържим бизнеса на нулата. Без тази програма нямаше да бъде възможно.
Задържахте ли хората си обаче?
Персоналът ни е задържан, даже увеличен с около десетина човека.
А заплатите?
В тази ситуацията заплатите се движат много плавно нагоре, определено не с темпа на инфлацията, не с темповете, които бих желал.
Вие неотдавна сте мажоритарен собственик на фирмата „Рожен Експрес“, съжалявате ли за тази си крачка и инвестицията в това начинание?
Към момента определено не, но ще видим ковид-ситуацията докъде ще ни докара.
Според доста хора от града вашето влизане във фирмата бе с цел да я ликвидира, изглежда не се оправдава?
Напротив. И това се вижда с инвестициите, които правим. Базата изглежда различно. В депото са инвестирани над 150 000 лева за сервиз, сгради и др. Четирите нови автобуса са инвестиция от порядъка на около 300 000 лева. Това е доказателство за обратното на казаното от вас.
Представителят на фирмата вече е Димитър Палагачев, как предприехте тази промяна?
Той е изпълнителен директор на фирмата, тъй като аз имам и друг бизнес, не я управлявам пряко. До тази промяна се стигна на приятелски начала. Аз познавам Димитър Палагачев от 20 години. Той има опит, капацитет, квалификация и се представя много добре. Доволен съм.