БизнесРегиона

Със 7,2 млн. лв. догодина ще проучват за ново трасе между Асеновград и Рудозем

В бюджета за 2024 г. са заложени 122 млн. лв. за проектиране на пътни участъци, в това число 7,2 млн. лв. за геоложки проучвания и избор на ново транспортно трасе между Асеновград и Рудозем. Предвижда се обществената поръчка за проектиране да бъде обявена в началото на 2024 г. Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков пред членовете на парламентарната Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление в отговор на въпрос за изграждане на скоростен път, който да свърже магистрала „Тракия“ и Смолян през Чепеларе.

Средствата за проектиране ще дадат програмата за следващите години, посочи Андрей Цеков. Заложена е подготовката на проекти за обходни пътища на Пловдив, Плевен, Пазарджик. Обходът на Пловдив е стратегически – трябва да върви като един проект с връзката през територията на община Марица и бъдещото разширяване на АМ „Тракия“, допълни той.

Цеков информира, че зимното поддържане на републиканската пътна мрежа е обезпечено.

Министър Андрей Цеков

В момента има подписани действащи договори за аварийна и текуща поддръжка на пътищата от края на 2022 г. и 25 допълнителни споразумения за поддръжка на републиканската пътна мрежа. В шест области – Габрово, Русе, Силистра, Търговище, Шумен и Разград, в които поддръжката се осъществява от една фирма, се изчаква разрешаване на правния спор по предходни договори. За сега за тези области зимната поддръжка е осигурена до края на януари 2024 г. До тогава се очаква да има подписани договори или да бъдат сключени анекси към текущите договори, каза още регионалният министър.

Регионалният министър информира, че в проектобюджета за следващата година е намерил отражение Фондът за инфраструктурно подпомагане на общините, който да разполага с ресурс от 1 млрд. лв.

МРРБ е подало 2 забележки. Едната е дейностите, които ще бъдат финансирани, да се ограничат до благоустройство, защото е предложено да включват и обновяване на обществени сгради. Другата е фондът да се финансира от бюджетите за 2024 и 2025 г., както е предвидено в управленската програма, а не за периода 2024 – 2026 г.

„Считаме, че оценката на общинските проекти трябва да е чрез конкурентен подбор. Залагаме точков бонус да има за изостаналите райони. Обсъжда се и финансирането на един проект да е до 10 млн. лв. Поуката от досегашната практика е, че трябва да има лимити на проектното финансиране, за да няма неоразмерени проекти“, каза министър Цеков. И допълни, че се цели да има комплексни проекти, така че ако се предвижда да се прави улица, тя да върви с изграждането или подмяната на водопровод, канализация и тротоари, за да има пълен ефект от проекта.

За всеки казус ще се търси решение, съобразено с неговите специфики, коментира министър Цеков по отношение на проекта за укрепване на 84 свлачища, който не може да завърши в срок. Платените аванси са близо 50%, а проектната готовност е нулева. Работи се по пет обекта, по останалите няма развитие, информира регионалният министър.

error: Защитено Съдържание!