КултураПолитикаСмолян

Актьорите от Смолян искат друга методика на финансиране, театърът да е сам в сградата

За друг начин на финансиране, който да не равнопоставя театрите в големите градове с тези в малките като Смолян настояват актьорите от Родопския драматичен театър. Те искат също цялата сграда на театъра да е само за театър. Останалите културни институции да се изнесат в Младежкия дом.

По покана на Румен Бечев – директор на РДТ „Николай Хайтов“, днес се състоя нещо като дебат между кандидат-депутатите от Смолян за бъдещето на театъра. На поканата му се отзоваха Дора Янкова и Христо Беров от БСП, Адриан Петров от ГЕРБ, Костадин Василев от Реформаторския блок, Владимир Гърбелов от Обединени патриоти и Петър Кадиев от АБВ.

„До този момент нямаме утвърден бюджет. Радвам се, че заедно с Министерството на културата направихме всичко възможно да изчистим задълженията си за миналата година. Единствените ни задължения сега са от януари, февруари и март, защото на нас ни трябват едни пари в началото на годината, които нямаме“, каза Бечев. По думите му обаче 6-те хиляди лева, които получава театърът от МК на месец са недостатъчни.

„Парите не стигат за нищо. С около 2 000 лв. на месец покриваме всички стопански нужди – командировки, транспорт, гориво. Нужни са ни поне 10 000 лв. месечно“, посочи директорът.

Според него трябва да се преразгледа бъдещата методика на разпределение на субсидията за театрите. По сега действащата театрите в Смолян и в София получават по 2,50 лв. допълнително върху всеки продаден билет. „Навсякъде ни казват, че ако продадем билета по-скъпо от 6 лв., никой няма да влезе. А за големите театри 10 лв. на билет даже е ниска цена“, обясни Бечев.
Според него управляващите трябва да си отговорят на въпроса дали в тези отдалечени краища има нужда от театър и каква е неговата роля тук.

Румен Бечев каза, че сградата е общинска и актьорите трябва да се съобразяват  с това. „Диалогът ми с общината не е никак лош, но явно и там възможностите са до определени граници“, отбеляза той. Директорът е горд от постигнатото в театъра досега заедно с Министерството на културата, но бюджетът му според него трябва да бъде увеличен, за да стане театърът развиващ се.

„Ако не направя 10 000 лв. на месец, не можем да се развиваме. Може да има театрални постановки, театрално присъствие, но това не е театър. Едно време имаше постановки в театрите, сега има само представления, а това са две различни неща. Театърът може да е в много форми, но във всички случаи трябва да е професионален. Културата не е стока, от която очакваш печалба. Тя произвежда нещо, от което се повишава самочувствието на хората, достойнството им, и ги кара да се чувстват граждани на тази държава. По този начин културата помага на всеки човек поотделно и на държавата като цяло“, допълни директорът на РДТ. 

„Това трябва да е сграда само за театър. Сградата е проектирана и построена само за театър“, заяви актрисата Емилия Ованесян – носител на „Аскеер“ за ролята на Аркадина в „Чайка“ от Антон П. Чехов. Според нея всички други структури, които са под същия покрив, трябва да отидат в Младежкия дом, за да не си пречат докато репетират.

Част от политиците, участници в срещата, решиха да представят своята визия за театъра, но не успяха да развият тезите си заради липсата на регламент  в дискусията. Домакините не ги представиха подобаващо, не ги представиха изобщо, не им предложиха места, които да заемат, за да се отделят от публиката. Някой спомена, че независимият кандидат Румен Домбашов е там, но не се разбра със сигурност. На практика срещата се превърна в говорилня, от която не се постигна резултат. Повечето от кандидатите искаха да си тръгнат още в началото, разбирайки че не са съставени правила, по които да протекат дебатите. Но все пак решиха да останат, за да изслушат исканията на актьорите. Останалите до края се снимаха с Бечев.

error: Защитено Съдържание!