АПИ: Смолян-Мадан остава затворен заради опасност от ново срутване
Участъкът от път ІІ-86 Смолян – Мадан в района на село Тикале остава затворен заради огромното срутище и опасността от свличането на скална маса. Алтернативният маршрут за тежкотоварните камиони е през Рудозем – Смилян, а за леките автомобили и по пътя Смолян – Фатово – Рудозем, съобщиха от Агенция „Пътна инфраструктура“.
Председателят на управителния й съвет инж. Дончо Атанасов обсъди с водещи експерти геолози, хидрогеолози и проектанти възможните мерки, които може спешно да се предприемат в района на най-мащабното активно срутище около път от републиканската пътна мрежа.
Разширява са обхватът му по дължината на пътя от 200-300 до 500 метра, но хубавото е, че пътното платно на този етап не е засегнато от срутището, подчерта доц. Стефчо Стойнев – ръководител на катедра „Хидрология и инженерна геология“ в Минно-геоложкия университет. Той е категоричен, че пускането на движението през участъка в момента е изключително опасно, тъй като рискът от падане на скални блокове е огромен.
Доц. Стойнев обяснил, че движението на колите „ще принесе динамичен ефект върху свлачището и опасността от срутването на скални блокове ще нараства многократно“.
Инж. Атанасов заявил, че се предриемат незабавни мерки, но движението по пътя не може да бъде възстановено, тъй като не може да се гарантира животът и здравето на хората, преминаващи през участъка.
За да не се затруднява пътуването на жителите от региона, община Смолян днес започна изграждането на нов обходен път около километър и половина, който заобикаля масива. Целта е през Орешец – Влахово да преминават леките автомобили и да се осигури възможно най-къса връзка за предвижване на жителите, като се преустанови преминаването пеша през срутищната зона.
Днес са поставени допълнителни пътни знаци, указващи че преминаването през срутищната зона е забранено и изключително опасно.
„В постоянна връзка съм с областния управител и кмета на Смолян“, казал инж. Атанасов.
С негова заповед от сряда експертна работна група ще направи детайлен оглед и картировка на свлачището. Въз основа на него ще се даде становище за механизма и динамиката на свлачищно-срутищния процес и ще бъдат дадени препоръки за аварийни мероприятия за стабилизирането му. За трайното решаване ще бъде разработена програма за обхвата на проучвателно-проектантските работи, които следва да бъдат предприети.
Обходния път, който в момента се изгражда, се очаква да е готов и асфалтиран до десетина дни.