Два пъти провалена, поръчката за виадукт преди ГКПП Елидже поскъпна със 156%
До 10 ноември ще се подават оферти в обявената обществена поръчка за проектиране и строителство (инженеринг) на виадукт при 134-ти км на път II-86 Средногорци – Рудозем, съобщиха от Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ).
Второкласният път е основна пътна връзка на община Рудозем с областния център Смолян. С изпълнението на проекта транзитният трафик ще се изведе извън града и ще се улесни пътуването към бъдещия граничен контролно-пропускателен пункт Рудозем – Ксанти. Индикативната стойност на поръчката е 4 300 000 лв. без ДДС и средствата ще са от бюджета на Агенция „Пътна инфраструктура“, уточняват още от АПИ.
Виадуктът на път II-86 е в предвидения за изграждане обходен път на гр. Рудозем. При 134-ти км преминаването на пътното трасе ще се осъществява чрез мостово съоръжение с дължина около 200 м. Това е специфичен участък от обходния път на гр. Рудозем, покрай р. Чепинска и преминава близо до депонирани минни нерудни скални отпадъци. Според идейния проект широчината на съоръжението ще бъде 11,5 м, от които пътно платно 8 м и два тротоара по 1,75 м.
Срокът за проектантските работи е 60 календарни дни, който започва от датата на подписване на договора. Той включва само времето за проектиране и е разделен в два етапа. За изпълнение на строително-монтажните работи срокът е 215 календарни дни /7 месеца/ и започва от датата на подписване на протокол за откриване на строителна площадка.
На практика това е третото обявление за този обект и съответно третото му поскъпване. Сега индикативната стойност на виадукта е увеличена с почти 156% в сравнение със старта на процедурата отпреди 4 години, когато е 1 682 950 лв. без ДДС.
Първото обявление за тази поръчка датира от февруари 2018-та, когато в нея влизат два обекта – обходен път на Рудозем и виадукт над река Чепинска. Тя завърши с избор на изпълнители.
За обхода се класира консорциум „Път ІІ-86 Рудозем“ (с участници „Пътстроиинженеринг“ АД, „Пътища“ АД и „БКС – Горна Оряховица“ АД). Офертата му бе на стойност 4 696 441 лв. без ДДС. Прогнозната стойност на тази част беше 4,7 млн. лв. без ДДС (с 3 629 лева по-ниска цена от нея).
За изпълнител на виадукта, обявен за инженеринг (проектиране и строителство), на първо място бе класирана фирма „Агромах“ ЕООД с цена 1 598 802 лв. с ДДС (с 84 хиляди лева под прогнозната). Второто място спечели фирма „ИСА 2000“ ЕООД.
Класирането бе оповестено през април 2019-та. Въпреки успешно финализираната процедура обаче, до сключване на договори не се стигна. С писмо от 16-ти август 2019 г. класираният на първо място консорциум, останал на финала без конкуренция, изпраща писмо до АПИ, с което изразява несъгласие с така предложените от него цени и иска увеличение. Естествено, от Агенцията отговарят, че това не е възможно. То не е и законно.
На 30-ти октомври с. г. Пътната агенция пише покана до консорциума да представи необходимите документи за сключване на договора. Поставя 5-дневен срок. Документи от избрания изпълнител не постъпват изобщо.
Другата класирана на първо място фирма – „Агромах“ (с ново название „Грома холд“) пък представя всички документи за подписване на договор, след като е обявено класирането. Подготвен е договор за подписване, но това не се случва даже след поканата от АПИ, отправена на същата дата – 30-ти октомври.
Вследствие от всичко това АПИ прекратява поръчката.
През март 2020 г. я обяви за втори път, но оскъпена. Тя и тогава е разделена на две обособени позиции – обход и виадукт (на инженеринг). Прогнозната й стойност е 9 325 054 лв. без ДДС – с една трета по-скъпа от цената в предишния конкурс (6 383 020 лв.).
Индикативната стойност на обхода с обща дължина 2,41 км е 6 565 054 лв. без ДДС.
За нея оферти са подадени от „ИСА 2000“ ЕООД на смолянчанина Юлиян Инджов, „Европейски пътища“, ДЗЗД „Път Средногорци -Рудозем ГФ 2020 (с участници Галчев инженеринг“ и „Фармвил“), ДЗЗД „ПСИ ПЪТ II-86“ между „ПС Инженеринг, „Пътища и мостове“ и „Друм Консулт“.
На първо място е класиран консорциумът между „Галчев инженеринг“ ЕООД и „Фармвил“ ЕАД с оферта за 6 564 898 лв. без ДДС. С писмо до изпълнителя през май месец тази година е изискано да бъде удължена валидността на застрахователна полица до 17.08.2023 г. От консорциума реагирали. От публикуваното решение, взето от шефа на АПИ Тодор Василев през август с витиевати фрази, не става защо точно я прекратява.
Другата позиция – за изработване на технически проект и строителство на виадукт при 134-ти км с 200 метра дължина, вече е поскъпнала на 2 760 000 лв. без ДДС.
Предложения за нея подават „ИСА 2000“ и „Грома Холд“. При отварянето им комисията установява незапечатани от „ИСА 2000“ пликове с надпис „Предлагани ценови параметри на участника“ и я отстранява напълно от участие. Победител е „Грома Холд“ с оферта от 2 614 000 лв. без ДДС.
През декември 2021-ва АПИ изпраща писмо до фирмата с покана за подписване на договор на 17.12.2021 г. В уреченото време обаче никой от дружеството не се явява. Седмица по-късно управителят съобщава на АПИ, че зарад драстичното поскъпване на материалите и услугите, офертата им е неактуална и не могат да изпълнят поръчката.
Накратко, виадуктът, чието изпълнение сега отново се обявява, веднъж е с пределна цена 1 682 950 лв., втори път – 2 760 000 (ръст от 64%), и трети – 4 300 000 лв. (ръст от 56%).
Разликата между първата и последната сума е 155,5%.