Координаторът на водния проект в Смолян: Изпълнени са 56% от канализацията и 76% от водопровода, ще приключим в срок
Към момента в ход е един от строителните договори, който се изпълнява по Червената книга на Фидик. Това е чист строителен договор, който се изпълнява по работен проект. Той стартира с откриване на строителната площадка на 1 октомври 2020 г. Този договор е със срок за изпълнение 720 дни, които започват да текат с датата на откриване на строителната площадка. Към настоящия момент са изпълнени около 56% от канализацията и 76% от водопровода, съобщи на извънредното заседание на местния парламент Даниела Димитрова – координатор на „Интегриран воден проект на агломерация Смолян“.
По време на заседанието бе отговорено на всички въпроси, които поставиха жители на Смолян.
„Другият по-голям строителен договор, е по Жълтата книга на Фидик. Той включва работно проектиране и строителство. Към момента той е малко в забава по отношение на предвиденото от изпълнителя време за съгласуване, като там остава съгласуване с „Басейнова дирекция“, заради повърхностно преминаване през водни обекти и заустването, разрешението от МРРБ за свлачищния район и Областно пътно управление за издаване на разрешение за специално ползване на пътищата“, допълни тя.
На въпрос какви трудности срещат в изпълнението Димитрова отговори, че теренът е стръмен и доста често се натъкват на скални образувания, които затрудняват изкопите. Освен това улиците в града в по-голямата си част са с намалени отстояния.
Тя е категорична, че към момента нямат забавяне в изпълнението, а относно възстановяването ситуацията е следната – предвижда се възстановяване на настилка, която съществува в обема на изкопа. А там, където нарушението на настилката е повече от 50%, тя се възстановява в цялост.
„В поставения срок, който имаме, ще сме изпълнили 100% от възложените дейности. В действителност в момента изпълняваме програмата, която ни е възложена от самата обществена поръчка. Срещаме доста трудности, най-вече от естеството на изкопните дейности вследствие на липсата на подземен кадастър на град Смолян. Имайте предвид, че това доста затруднява изпълнението, но въпреки всичко при изпълнение на СМР от наша страна сме в постоянен контакт с геодезисти и отразяваме всички видове подземни комуникации, които впоследствие ще бъдат предоставени на Агенцията по кадастър, за да може в бъдеще да е от полза на всеки един“, заяви Радослав Дилов – представляваш изпълнителя ДЗЗД „Пашмакли“.
Димитрова докладва за всички сключени по водния проект договори:
„Внедряване на ГИС система и прилежащи софтуери за управление“ с договор за 896 900 лв. без ДДС.
„Оценка за съответствие на инвестиционни проекти и осъществяване на строителен надзор и упражняване функциите на инженер по Фидик за обекти по „Интегриран воден проект на огломерация Смолян“ по Червен Фидик . 631 475 лв. без ДДС
„Доставка, осъществявана чрез покупка на компютри и офис оборудване за нуждите на екипа за управлението на проекта“ – 40 157 лв.
„Изпълнение на СМР на обект „Интегриран воден проект на огломерация град Смолян“ съгласно Червена книга на Фидик – 22 455 219 лв.
Инженеринг по Жълта книга на обекта и включва два договора:
„Проектиране, строителство и авторски надзор за обекта, който е реконструкция и доизграждане на вътершната ВиК-мрежа на град Смолян“ – 33 289 400 лв.
„Инженеринг по Жълта книга за обект „Реконструкция на главен градски събирателен колектор“ – 15 030 000 лв.
„Строителен надзор и оценка за съответствие на ВиК-мрежата“ – 984 300 лв.
„Оценка за съответствие и надзор на главния градски събирателен колектор“ – 453 000 лв.
„Строителен надзор и оценка за съответствие на доизграждане на третичното пречистване за отстраняване на фосфор на ПСОВ Смолян“ – 23 800 лв.
„Строителен надзор и оценка на съответствие за обект „Модернизация на ПСПВ Хубча и ПСПВ Превала“ – 29 000
„Инженеринг – проектиране и изпълнение на СМР за модернизация на ПСПВ Хубча и ПСПВ Превала“ – 588 500 лв.
„Инженеринг – проектиране и строителство на „Доизграждане на третично пречистване, отстраняване на фосфор към ПСОВ Смолян“ – 440 571 лв.
„Упражняване на авторски надзор при СМР на обект „Интегриран воден проект на агломерация Смолян“ – 198 000 лв.
На въпрос защо са толкова малко шахтите Ивайло Костов, представител на фирмата проектант, отговори следното: „Шахтите се проектират съгласно Наредбата за проектиране, строителство и експлоатация на канализационни мрежи, чл. 24, който казва следното: „Шахта ревизионна трябва да има навсякъде, където тръбите правят хоризонтална чупка, вертикална чупка и в прав участък на следните разстояния: за диаметър на тръбите до 450 мм – на всеки 60 метра; за диаметри от 500 до 600 мм – на всеки 80 метра; на тръби с диаметър от 700 до 900 мм – на всеки 100 метра. В обекта почти няма от 1000 до 1500 мм – при тях може да има шахта на всеки 150 метра в прав участък. Шахти се проектират и когато тръбите трябва да направят вертикален пад. В обекта никъде не са надвишени тези отстояния, стриктно са спазвани, за което сме получили всички съгласувки, проверки, оценки за съответствие и строително разрешение. Шахтите в обекта не са малко и изпълняват своята функция съгласно нормативната уредба“.
Относно абонатите с гаражни клетки, неприхванати в новия колектор, Костов уточни, че когато проектират, особено когато проектите са с европейски средства, по Оперативна програма „Околна среда“, стриктно следват Наредба 4 за условията и реда за присъединяването на ВиК-абонатите и за предоставянето на ВиК-услуги.
„В тази наредба и в други места в ЗУТ е уточнено, че за един УПИ се пада едно сградно-канализационно и едно сградно-водопроводно отклонение. Съответно ние не може да претендираме от ЕС да получим финансиране за 10 или 15 сградни отклонения за имот, в който има едно основно застрояване и някакви съпътстващи постройки, надстройки, гаражни клетки и т.н. Това създаде определен казус в настоящия проект. Засега сме направили регламент с възложителя ВиК и сме уточнили реда, по който ще се справяме, когато срещнем абонати, които не са към проекта, а в действителност имат партиди, договори и т.н.
Когато срещнем такова отклонение, което не е предвидено за подмяна, се извършва незабавно проверка във ВиК дали същите са действително абонати на ВиК, тъй като понякога се случват несъответствия. Има пропуски във времето, а някои отклонения са си направо незаконно изградени. При тази проверка разбираме дали въпросният абонат има договор с ВиК. Ако се установи, че той няма договор с ВиК, може да се включи като абонат за собствена сметка по общия ред. Когато се установи, че има законна партида, самостоятелен водомер и отклонение, тогава на същия абонат незабавно се издава заповед да му се изгради сградно водопроводно отклонение. Така, че законните потребители на ВиК, титуляри на договор, не трябва да имат никакви опасения, че ще бъдат изпуснати от проекта. Има такива, които са на подотчетни водомери. При тях ще се запази същата схема, освен ако те самостоятелно своеволно не отидат да подпишат договор с ВиК и вече да не са на подотчетен водомер, включени след нашите реконструирани отклонения, а искат да имат собствено такова. Към настоящия момент не сме отказали на никой, който към момента на започване има договор с ВиК. Много важно е да разберете, че не може по време на строителството абонатът да измисли, че иска да се привърже към мрежата и да очаква, че ЕС ще му изгради отклонението с евросредства. Това не може да стане. Ще му бъде изградено, но срещу заплащане, от ВиК Смолян“, допълни Костов.
Той обясни, че канализационната мрежа на ул. „Кокиче“ се пренасочва към улица „Дичо Петров“, защото след направена проверка и видеоконтрол се установило, че канализацията има необходимия капацитет и експлоатационна годност. Отделно от това, на кръговото на бул. „България“ и „Дичо Петров“, по Жълтия Фидик ще се направи реконструкция на канализацията.
„Така, че една своеобразна тапа, която има долу, също ще бъде превъзмогната и няма да има никакъв проблем с канализацията на ул. „Кокиче“ и каналът, който я приема. Старата канализация защо се запази!? На ул. „Кокиче“ старата канализация като се насочи към общинската сграда на ул. „Архитект Петров“, тя минава под застрояване, което явно има необходимите книжа и законност, заради липса на централен подземен кадастър. Там има такъв пропуск – върху канала да се изпълни застрояване. Нямаше как да се реконструира канализацията по съществуващото трасе. Съответно основните абонати на ул. „Кокиче“ ги пренасочихме към канала, удобен за експлоатация. А сградата, която е заустена в този канал, който преминава под нея, ще си остане единствен абонат на тази канализация. Същата има експлоатационна годност и от сградата надолу има и как да се обслужва, ремонтира при необходимост. Основните абонати бяха пренасочени към много по-удобна и устойчива за експлоатация улица“, каза още представителят на проектантския екип.
Салих Аршински, ДПС: Моята идея за тази сесия беше друга
Моята идея за тази сесия беше съвсем друга. Далеч съм от мисълта, че представителите на ВиК и консорциума ще знаят отговора на всеки въпрос, който ще им бъде зададен сега, в движение. Учудвам се, че има такава готовност, радвам се за което. Вероятно познавате улиците в детайли и разстоянията между шахтите. Темата, по която поисках тази сесия и мисля, че вървим в друга посока, но няма лошо, не е да хвърляме упреци върху фирмите изпълнители. Фирмите изпълнители, вероятно и там има пропуски, но те правят това, което е проектирано, заложено. Но е странно как големи фирми не могат да си подготвят обществената поръчка и биват отстранени. Странно е как фирма, която е отстранена, после се появява в изпълнението. Това също не ми е тема. Стойността на Червения фидик е 22 млн. … и това го има във всички медии. Това се нарича отклоняване на вниманието. Всъщност проблемите са съвсем други. Писмено съм ги задал и чакам писмени отговори. Те започват от това – кой е възложител на проекта, кой го е изготвил, кой го е съгласувал? Тези въпроси сигурно не сте ги получили, защото ще минат през председателя на ОбС. Идеята беше ние да имаме комисии и да зададем тези искания писмено до вас и когато ги получите, да седнем да дискутираме, но така тръгнахме, окей.
Как изведнъж заложихме три пъти по-скъпи тръби за изпълнение и целият проект на т.нар воедн цикъл отиде на 90 и кусур милиона. Да, по Червения Фидик са 22 млн.
От 8-ми юни, от момента , в който съм входирал питането до днес, има някакви странни опити целият негатив да бъде прехвърлен върху изпълнителите. Но всъщност проблемът е заровен в началото, когато е тръгнало възлагането за проектиране, през самото проектиране, и през този, който е одобрил проектирането и е заложил безумни решения на места. Едно от които може да видите на Дълбокото дере – в центъра на областен град, обратна канализация във външна тръба. Ако за това плаща Европа, аз ви обещавам, че най-накрая вероятно ще стигнем до г-жа Кьовеши. Гражданите, които са тук, имат своите проблеми. Имам въпроси дали тези, които са възлагали, проектирали и приели проекта, не са свързани лица под една или друга форма.
Господинът, който взе отношение от името на консорциума, г-н Дилов, коя фирма представлявате от трите. Проблемът не е във фирмите, още по-малко в смолянските. Голямата корупционна схема е в големите. Ако си спомняте един воден цикъл, когато тук дойде „Понс“. Ние тук имаме втори Понс. Не смолянските фирми са виновни за това.
Опитът да задаваме въпроси от общинските съветници колко е сумата, е несериозно. Има ги във всички медии. Проблемът е заровен там, където не чух въпрос, защото искам писмени отговори с документи. Когато имам писмени въпроси и писмен отговор, може да задаваме доуточняващи въпроси.
Понятието Фидик говори ли ви нещо!? На мен лично нищо, ограмотявам се в движение.
Един излиза и казва, че в улици с над 50% нарушена настилка, ще асфалтират нацяло, а това въобще не е така. Един казва едно, друг – друго. Ние сме тук, за да не останат хората с впечатление, че сме поискали сесия, а не сме дошли. Очаквам да получим отговори на 28 поставени питания през председателя на ОбС, който ще ги изпрати до областна администрация, ВиК и консорциум Пашмакли. Единият от въпросите ми е има ли наложени санкции заради избор на изпълнител заради нарушена конкурентоспособност. Давате ли си сметка, че ако целият воден цикъл на стойност 90 милиона лева стигне до Европейската прокуратура и бъдат наложени 100% санкции, че това е за сметка на всеки един гражданин на област Смолян, защото всички тези цени се разпределят на жителите на област Смолян, не на община Смолян.
Сега гражданите ще говорят за напукани къщи, за води в къщи и така нататък. Тази сесия няма за цел да покаже колко лоши са фирмите. Аз искам да видя представители на „Автомагистрали Хемус“ и „Автомагистрали Черно море“. Те изпълняват 70% от дейностите. Вие, третата фирма, са ви дали най-малко, но най-трудните участъци. Не може един да яде тортата, друг да плаща“, смята Аршински.
Координаторът по проекта Димитрова му отговори, че когато получат питанията, ще отговорят със съответните доказателства.
Според съветника от КРОС Филип Топов, ако е било проведено широк обществено обсъждане по време на проектирането и хората да са били наясно какво предстои, сега нямало да има проблеми.
„За нас и за гражданите на общината е много по-важно при какви условия възложителят е възложил изпълнението на тази обществена поръчка. Аз съм се запознал с условията по нея и за мен беше крайно неприятно да констатирам, че водещ критерий е организация на работа, а по-малко е цена на изпълнение и прочие. Като гледах каква е организацията на работата, много ми е интересно така ли ще организират тази работа“, каза Топов.
Той иска да знае колко физически лица участват в изпълнението на този проект, колко от тях са от Смолян. Топов смята, че условията на обществената поръчка са били така поставени, че да не може местните фирми да я изпълнят.
Петър Мирчев – съветник от ГЕРБ, попита защо толкова много време се бавят нещата свързани с „Хан Аспарух“, дали се предвижда цялостно асфалтиране по цялото протежение на улицата или частично. Има ли причина толкова дълго да бъде неасфалтиране? Ул. „Кольо Фичето“ също е разкопана преди детска градина „Слънце“. Предвижда ли се цялостно асфалтиране и кога?
Отговорът на Радослав Дилов:
По ул. „Хан Аспарух“ действително СМР приключиха към края на март месец. Самата улица в момента, за да бъде асфалтирана, след подобряване на метеорологичните условия, се очаква цялостно преасфалтиране. В момента действаме по ул. „Коста Аврамиков“, която е в Райково, е с частично асфалтиране. След приключване на дейностите по нея, групата ще бъде насочена към ул. „Хан Аспарух“, за да бъде профилирана и подготвена за асфалтиране. Не искаме да се оправдаваме с времето, но ако почнем да полагаме асфалт в лоши условия, ние все пак даваме гаранция за изпълнение. Има си нормативни изисквания за полагане на асфалтова настилка.
За ул. Кольо Фичето имаше някои документа, които се очакват по нея, не мога да ви дам ясна информация дали изцяло ще бъде асфалтирана.
Аршински репликира Дилов, че в Устово и в Смолян времето е еднакво, а там асфалтират.
Служебният областен управител Стефан Сабрутев: Ще информирам министъра на регионалното развитие за водния проект в Смолян
Да не кажа 100%, но поне на 90% съм наясно с проблемите, защото от първия ден на встъпването ми в длъжност жалбите заваляха една след друга. Правил съм посещения на няколко улици. Аз самият живея в квартал, в който се извършват СМР.
Бих тръгнал малко по-назад във времето. Може би през 2014 г. имаше един проект, като не знам дали на база на него се тръгна проектирането и съответно строителството, който беше възложен от община Смолян. Тогава в качеството на общински съветник бяхме на едно обществено обсъждане. Нямам представа дали е същият проект, но имаше въпроси за тръбите – защо така, кой го е приел и т.н.
Г-н Аршински и тогава беше общински съветник и е хубаво да си спомни, че тогава имаше един проект от 2011 до 2014 г., с който тази сага с воден цикъл – ІІ щеше да приключи. За голямо съжаление тогавашното ръководство на община Смолян не успя да се мобилизира и да го завърши. Сега нямаше да говорим за каналите и водите, а как да се асфалтират улиците. Как е проектирано също не знаем.
Както разбрах от координатора и проектантите, извършило се е проектиране без да се съгласува с населението и без обществено обсъждане. Оттам тръгва голямата беда за всички, които имат трудности и не са доволни от това, което се прави. Ако това нещо се беше случило, конфликтните точки в града се знаят. Ако имаше проект по безопасни условия на труд, най-вероятно нямаше да е така. Дали се спазва не знам, но конфликтни точки, особено в Устово, има, представители на квартала са идвали в приемния ми ден и съм запознат в детайли с проблемите.
Чакаме решения на проектантите. Разбира се, че ще ги чакаме, защото те са в правото си да извършат проверка и да вземат решения. Но там има безумици, за които разбрах – качване с помпи на канал, копане до къщи. Тези неща можеше да се съгласуват със самите жители още на проектиране и сега тази сесия може би нямаше да я има, щеше да има много по-добра координация в работата.
Още втория или третия ден извиках директора на ВиК с ръководителя на проекта – с доста данни, които ми дадоха, включително с всички договори съм запознат. Запознат съм със сроковете. Подали са ми линейните графици, по които се работи. Някои неща ме учудват, което чувам тук. Примерно терминологията „цялостно асфалтиране“. Според мен не е довършено докрай, защото аз съм минал по всички улици, по които е имало асфалтиране. Аз такава улица не видях, но цялостно асфалтиране е участък от улицата, в който над 50% от него е с нарушена настилката. Което не значи цялостно асфалтиране на улицата. Тук чух, че цели улици ще се асфалтират, което е прекрасно. Да не се окаже, че е частта, в която е нарушена 50% от настилката. Второ, по това, което чух, ме учудва, че няма подизпълнители на обекта. А вие самите говорите за фирма „Водоканал“. Аз не я чух да я има като подизпълнител.
Имам информация даже за местни фирми, които вече не им се плаща. Нямам представа в какви договорни отношения са. Може да не са свършили работа, но да не се получи накрая като при първия воден цикъл – някои местни фирми изгоряха с доста пари.
Интересно е за подизпълнителите и този въпрос не съм ви го задал, но от утре очаквайте въпроси на тази тема. И не само въпроси, а проверка. Аз мисля, че за да вървят нещата, говорим за първата част от водния цикъл – по Червената книга. Мисля, че трябва да има едно по-добро информиране на населението, защото, съгласете се, голяма част от населението не влиза в интернет, не отваря сайтове на общината и малкото вестници, сигурно не ги купува по определени причини, сигурно финансови.
На мен примерно ми харесва уведомлението, както правят ЕВН – на стълбовете, като почват да правят нещо, на определени места се поставя информация и всеки знае, че на този ден няма да има ток.
Въпрос към ВиК и община Смолян – цели квартали останаха по 5-6 месеца затворени, без достъп до транспорт. Има такива питания, защото общината съгласува затварянето им. Тези хора нямат достъп до обществен транспорт. Най-вероятно трябваше да се промени транспортната схема и тези хора да имат нормален достъп по други маршрути, друга организация на движението. Всичко това е утвърждавано от различни институции.
За мен като председател на Асоциацията по ВиК има едно огромно притеснение. Ние говорим за дребните неща, които в момента се случват и всеки от нас ги осъзнава – дали ще е прах, липса на асфалтиране, липса на добър линеен график, но ще се върна малко назад. Чухме, че някои улици са с отдавна завършени СМР – и в Долно Райково, и в Горно Райково, които с месеци стоят на чакъл и не се довършват. Едното е координация, а второ е, когато завършите една улица, не може да оставите неасфалтирана, защото при дъжд се изнася целият чакъл.
Сега сме юни месец, а мисля, че от 3-4 месеца е нормално за асфалтиране. Климатичните условия не били добри – това са несериозни неща.
Притесненията ми са основно за втората част, която е по Жълтата книга и на стойност 32 млн. лева, защото ВиК не е създало условия, за да получат разрешение за строеж. Една година минава, документите не са придвижени. Чухме, че има съгласувателни процедури, които не се движат нормално, бавят се, отлежават документи.
Знам това, защото при мен беше представителят на фирмата изпълнител, който е крайно разочарован от организацията, която е създадена така, че досега не е получил разрешение за строеж. Минало е достатъчно време. Ако до 2023 г. проектът не приключи, ЕС няма да ни признае средствата и те ще трябва да се възстановят от ВиК.
Ако това се случи, всички ние ще трябва да платим сметката или ВиК да фалира. Това са двата варианта. Искрено се надявам нещата да потръгнат, но аз като представител на Асоциацията на ВиК и като областен управител съм длъжен да информирам министъра на регионалното развитие за това какво се случва, за темповете, с които проектът се изпълнява. И ще го направя още тази седмица. Мисля, че държавата трябва да знае как се харчат едни пари, за които каза един от говорящите, е възможно да имаме и санкции.
От 24 дена съм областен управители и където ровна, има санкции, които обществото не ги знае. Утре ще попитам ВиК какви са санкциите и причините за санкциите. В 99% санкциите, които ни се налагат от контролиращите, са за порочно провеждане на процедури.