Региона

Министър Караджов: През 2022 г. ще проектираме трета лента между Асеновград и Смолян

В програмата на АПИ за 2022 г. е предвидено да бъде обявена обществена поръчка с предмет „Изработване на технически проект за изграждане на трета лента на път ІІ-86 Асеновград Смолян в участъците от 68 до 73-ти километър и т.н. Прогнозните средства са заложени в тригодишната бюджетна рамка на Агенцията. Това съобщи Гроздан Караджов – вицепремиер и министър на регионалното развитие и благоустройството в отговор на въпрос, зададен му от народния представител Зарко Маринов.

Поради повишения обществен интерес от изпълнението на този обект, предаваме едно към едно въпроса и отговора за него.

От град Асеновград до град Смолян пътният трафик значително се затруднява предвид планинския характер на терена, който от своя страна определя и техническите параметри на пътя – много хоризонтални криви с малки радиуси, липса на видимост и на отсечки, даващи възможност за изпреварване на тежкотоварните автомобили. Предстои отваряне на граничния контролно-пропускателен пункт „Рудозем – Ксанти“, планирано за тази година. Пунктът вече е изграден и очакваме през следващите месеци гръцката страна да свърже своята пътна мрежа с пункта. През ГКПП „Рудозем – Ксанти“ е предвидено да преминават и товарни автомобили.

ГКПП Рудозем – Ксанти

Има необходимост от приоритетно разширение на пътя, като до момента от Агенция „Пътна инфраструктура“ е извършено предпроектно проучване за изграждане на частична трета лента.

Предвид огромното значение на тази пътна връзка за развитието на Смолянска област, въпросът с разширението й е от огромен интерес за жителите й, но повече от 10 години видимият резултат е само проект в идейна фаза. Смолянска област е единствената в страната, която няма нито един километър път първи клас, няма пряк достъп до ЖП-мрежа или автомагистрала.

Зарко Маринов

На заседанието на Комисията по регионални политики, благоустройство и местно самоуправление на 5 януари тази година в отговор на мой въпрос членът на Управителния съвет на АПИ г-н Ивайло Денчев заяви, че през тази година може да бъде възложено проектиране на частична трета лента на пътя Асеновград – Смолян, ако има пари.

На 14 март 2021 г. бившият министър председател г-н Бойко Борисов при посещението си в Смолянска област заяви: „78 милиона лева е третата лента между Асеновград и Смолян. Не са малко. Проектът е готов. Заделени са парите. Да се оправи времето малко и почваме.“

Въпросът ми към Вас, г-н заместник министър-председател, има ли проект или предстои да бъде възложено проектирането на частичната трета лента на път II 86 между Асеновград и Смолян, ако бъдат заложени средства в бюджета на Агенция „Пътна инфраструктура“ за 2022 година“, попита Маринов.

Отговорът на министър Караджов беше устен и гласи следното:

Във връзка с разширяването на път ІІ-86 Асеновград – Бачково-Хвойна-Чепеларе- Соколовци-Смолян-Средногорци-Трън (Търън – б.а.) – Рудозем до гръцката граница е изработено прединвестиционно проучване за изграждане на трета лента в участъка от пътя от км 27+710 до 102+600. През юни 2019 г. изпълнителят е предал документацията в окончателен вид, съобразена с решенията на проведения експертен технико-икономически съвет, с което предметът на възложената поръчка е изпълнен.

Министър Караджов

В програмата на АПИ за 2022 г. е предвидено да бъде обявена обществена поръчка с предмет „Изработване на технически проект за изграждане на трета лента на път ІІ-86 Асеновград Смолян в участъците от 68 до 73-ти километър и т.н. Прогнозните средства са заложени в тригодишната бюджетна рамка на Агенцията. С това отговарям на вашия въпрос,че има голяма разлика между предварителен проект и технически проект, за който едва сега се правят стъпки.

Относно трасето до ГКПП Рудозем-Ксанти уточнявам, че по програмата Интеррег Гърция-България АПИ, съвместно с гръцката компания Егнатия Одос и областната администрация Смолян, изпълнява общия стратегически проект, насочен към подобряване на трансграничната достъпност.

Договорът за финансиране е подписан на 17 август 2016 г. между Министерството на икономиката, развитието и туризма на Гърция и водещия партньор Егнатия Одос. Общият бюджет на проекта е 38,8 млн. евро. Вероятно това са тези 79 млн. лв., за които Вие казвате във въпроса си.

Основната цел на проекта е да бъде изграден нов ГКПП Рудозем-Ксанти, път Рудозем-Димарио, като при завършването му ще се осигури откриване и функциониране на още едно ГКПП, изграждане на нова пътна ос Смолян-Ксанти, повишаване на мобилността и достъпността в трансграничния регион.

Финансират се няколко подпроекта по направлението с бенефициент Агенция „Пътна инфраструктура“.

Това са:

  1. Реконструкция на 7 км по път ІІ-86 Средногорци – Рудозем, обл. Смолян. Този проект е изпълнен към момента на около 97% от предвидените строително-монтажни работи.

    Път Средногорци – Рудозем
  2. Път ІІ-86 обходен път на гр. Рудозем с обща дължина 2,6 км. На този участък ще бъдат изградени две нови съоръжения – виадукт с дължина 200 метра и мост над р. Чепинска. За изпълнението на този участък на 1.02.2018 г. е обявена обществена поръчка за възлагане на строителството и е проведена процедура с две обособени позиции. Едната е за строителството на обхода. Другата е за проектиране и строителство на виадукта. Избрани са следните изпълнители: ДЗЗД „Път ІІ-86“ за обхода, а за виадукта е „Агромах“ ЕООД. Избраните изпълнители отказват да сключат договора, поради загуба на интерес и неявяване от тяхна страна за подписването му.

На 10.03.2020 г. АПИ отново обявява тръжна процедура за избор на строители и в момента се процедира подписването на договора за СМР на обходния път от км 132 до км 134 и от км 134 до км 135 с изпълнител на виадукта „Грома Холд“ (виадуктът и обходният път са две различни обособени позиции с двама избрани различни изпълнители – б.а.).

Избраният изпълнител отново отказва да подпише договора за проектиране и строителство на виадукта, поради увеличение на цените на строителните материали в последните месеци. В най-кратък срок се планира стартиране на нова тръжна процедура за избор на изпълнител на същия виадукт.

За двете обособени позиции има избран изпълнител за услугите по надзора. В рамките на този проект областната администрация в Смолян осъществява дейностите по проектиране и изграждане на ГКПП Рудозем-Ксанти, а на гръцка територия компанията Егнатия Одос работи по изграждането на пътен участък от Димарио до границата“.

Репортерска проверка в профила на купувача на Агенция „Пътна инфраструктура“ обаче показа, че в отговора на министъра се съдържат не изцяло коректни данни.

За обособена позиция 1 – „Изпълнение на строително-монтажни работи по проект: Път ІІ-86 Средногорци-Рудозем и обходен път на гр. Рудозем от км 132+920 до км 134+480, област Смолян“ на първо място е класиран консорциум „Път Средногорци – Рудозем ГФ 2020“ между фирмите „Галчев Инженеринг“ ЕОД и „Фармвил“ ЕАД.

За нея няма данни в сайта на АПИ нито за сключен договор, нито за прекратяване, въпреки че изпълнителят е избран на 5-ти февруари 2021-ва.

За обособена позиция 2 – „Изработване на технически проект и строителство (инженеринг) на виадукт при км 134+380 на път ІІ-86 Средногорци-Рудозем“ на първо място е класирана фирмата „Грома Холд“ ЕООД.

Решението за нейното прекратяване, поради посочените от министъра мотиви, е с дата 21-ви януари (петък), когато министърът отговаря на зададения от Маринов въпрос.

error: Защитено Съдържание!