Недялко Славов: ГКПП Рудозем-Ксанти е моя лична кауза като областен управител
Ако 2020-та се започна строителството на граничния пункт Рудозем-Ксанти, то 2021-ва ще е годината на неговото отваряне. Немалко усилия хвърли през годините нашата администрация. Лично аз съм вложил много в този проект като управленец. Не е тайна, че този проект е моята лична кауза като областен управител, което ме провокира да се върна като областен управител след изборите през 2018-та година. Съвсем съзнателно поех риска още от първия си мандат успехът по този проект да предопределя успеха ми като областен управител и на целия ми екип – това заяви областният управител на Смолян Недялко Славов в отчета си за 2020-та година. В онлайн брифинга взеха участие и двамата му заместника – Адриан Петров и Владимир Гърбелов.
По думите на Славов обектът напредва според първоначалния график, като има леко закъснение от около седмица, заради лошото време, но в момента и през празниците ще се работи на няколко подобекта.
„Изграждат се сградите с металните конструкции, подземните комуникации, електроснабдяване, ВиК, оптичен кабел. Завършват насипните дейности, най-вече на самата площадка. Асфалтира се подходният път с първи пласт – битумизирана смес, което ще продължи и през следващите дни. Много от надеждите ни за по-добри дни се свързват с граничния пункт, а той генерира ползи още преди да е отворен“, посочи областният. И припомни, че неговото изграждане даде възможност да се направи околовръстното шосе на Смолян през 2016-та година.
„ГКПП даде аргументите и за асфалтирането на главната улица в Рудозем, където ще преминава трафикът към пункта. Това е един проект, който Агенция „Пътна инфраструктура“ финансира. Агенция „Митници“ проведе конкурс и назначи 15 души като митнически инспектори. Те вече се на обучение. През 2021-ва година предстоят конкурси за назначаване на служители в Главна дирекция „Гранична полиция“ и Национална агенция за приходите, общо за около 70 нови щата. Определено инвестициите в пътна инфраструктура е нещото, с което се гордеем най-много – не само от европейски проекти, а и от бюджета на АПИ. Инвестираме в пътищата на републиканската мрежа със съзнанието колко важни са те за икономиката и социалното развитие и областта. Правим това и изпреварващо спрямо други области и това лесно може да се провери. Изключително добре планираме и подготвяме проектите, някои от които вече се реализират, други предстои в близко бъдеще да стартират“, каза Славов.
Той е категоричен обаче, че всяко забавяне на третата лента между Асеновград и Смолян предизвиква безпокойство, защото прогнозите почиват на абсолютно обективни обстоятелства, че граничният пункт Рудозем-Ксанти ще бъде отворен при така съществуващата пътна инфраструктура.
„Основният проблем за трафика ще възникне поради липса на третата лента и ние използваме граничния пункт като основен аргумент за необходимостта от нейното бързо изграждане“, заяви областният управител..
Припомняме, че при посещението на премиера Бойко Борисов на строителната площадка за новия граничен пункт между България и Гърция през октомври той пое ангажимент за изграждане на 15 км частична трета лента в участъка Асеновград-Смолян, който и сега е натоварен. С отварянето на пункта обаче, което се очаква да стане догодина, трафикът ще стане многократно по-интензивен.
По думите на Славов безпокойство предизвиква и липсата на избран изпълнител за обхода на град Рудозем. Този обект обаче е доста по-лек за изпълнение и ще стане п-бързо. Освен това Агенция „Пътна инфраструктура“ наскоро отпусна 1,2 млн. лева за рехабилитация на главния път през Рудозем, който при закъснение на обходния ще поеме трафика за границата.
„Така или иначе до Рудозем има два, доста приемливи подхода – Средногорци-Рудозем и Смилян-Рудозем. Основен аргумент и за рехабилитацията на главната улица на Рудозем – проект, който АПИ финансира, е точно забавянето на обхода и предвижданията, че целият трафик ще влезе в града“, каза Недялко Славов.
Той е категоричен, че няма пречка новият ГКПП да бъде открит. Отварянето му обаче зависи не само от изграждането му, а и от завършването на пътя от гръцка страна, като по негови наблюдения, след известен период на затишие в последните седмици активно се работи.
„Предвижда се пътят от гръцка страна да бъде завършен през август 2021 г. След това лично аз не виждам пречки този граничен пункт да бъде отворен за преминаване. В дългосрочен план обаче България трябва да изисква от Гърция да изпълни и останалите участъци до Ксанти, чието проектиране беше извършено от нашата оперативна програма през предишния финансов период. Всъщност сега, в процеса на програмиране, в това число и по бъдещата трансгранична програма Гърция трябва да предвиди средства за финансиране и на останалите три участъка. Това са Димарио-Меливия, Меливия-Ехинос и Ехинос-Сминти. Сами съзнавате, че ако пътната инфраструктура остане в този вид, изключително трудно би било преминаването на товарен трафик. Моя работа като областен управител от българска страна е да приведем пътния трафик и самия граничен пункт в състояние да отговарят на изискванията да преминават всички видове превози и товари и работите да завършват в срок“, подчерта Славов.
Завършен през годината беше проектът за рехабилитация на пътя Смолян-Девин-Михалково-Кричим, финансиран от ОП „Региони в растеж“, Другият, чието изпълнение приключи, е участъкът от 8 км между Средногорци и Рудозем, финансиран по програмата за трансгранично сътрудничество.
В процес на изпълнение с държавни пари е пътят Белица – Загражден, като дейностите на територията на област Смолян са приключили и са изместени в Пловдивска област.
„Другите проекти в областта на пътната инфраструктура, одобрени в програмата за текущ ремонт и поддръжка на АПИ, предвиждат цялостна рехабилитация на общо 70 км републиканска пътна мрежа. Изпълнен е 5 км от пътя Оряховец – Давидково. В момента се асфалтира участъкът от пътя Средногорци – Рудозем в чертите на гр. Рудозем с обща дължина около 1,7 км. Той кардинално променя облика на общинския център. През годината бе рехабилитиран 6,2 км участък между Доспат и Гоце Делчев. Предвиждат се и асфалтови дейности по пътя Средногорци – Върбина – Ардино, 5 км. Това е пътят от разклона на р. Черна към Ардино и Кърджалийска област“, каза Славов.
Изпълнението на два големи проекта предстои догодина: Соколовци-Момчиловци-Петково-Баните-кантон Стоянов мост, общо 41 км. и Неделино-Златоград, 10,5 км.
„Общо 70 км пътища и над 70 млн. лева са инвестициите в републиканската пътна мрежа в областта, извън проектите с осигурено европейско финансиране“, уточни областният управител.
Той определи настоящата 2020-та като управление на кризи, визирайки най-вече корона-кризата.
„Няма как да не я споменем, но пък тя според източните философии означава и възможност. Лично на мен ми се иска от кризите, през които преминаваме, да си изведем най-правилните изводи и да използваме възможностите, които те предоставят, по най-адекватния начин. Ако трябва да определя с една фраза 2020-та, ще е годината на най-значимите инвестиции в инфраструктура в област Смолян, защото важни и очаквани и дълго подготвени проекти стартираха и вече се изпълняват“, подчерта Славов.
Според него важен проект, който дълго е подготвен и вече се реализира, е вторият воден цикъл на гр. Смолян.
„Инвестицията е над 90 млн. лв. и ползите от реализацията му за жителите на областния град са значими. Той предвижда реконструкция на ВиК-мрежата с изтекъл експлоатационен срок, изграждане на водопроводна и канализационна мрежа в зоните, в които не е изградена. Предвижда се изграждане на главен градски колектор и станциите за питейни води „Хубча“ и „Превала“. Предвижда и подобряване на технологията за пречистване в ПСОВ. Пряко проектът засяга близо 30 000 жители на областния град. Дълго време ще продължи неговото изпълнение – до 23 юли 2023 г. и като цяло ще даде съществен принос в подобряването на качеството на живот на смолянчани“, допълни Славов.
Той припомни, че ВиК-дружеството в Смолян е първото, което подписа договор за изпълнение на проект по новата Оперативна програма „Околна среда“. „Това също е предпоставка за трудности, защото не вървим по утъпкани пътеки“, отбеляза той.
По думите му в политически план годината беше изключително бурна и заради протестите, но и заради това, че е година преди изборите. „Считам, че беше правилно да не се бърза с подаване на оставка и мандатът да бъде завършен в пълните си 4 години“, добави областният управител.