Николай Мелемов: В кризата се доказахме като хора, всички станахме по-човечни
Николай Мелемов е кмет на община Смолян от 2011 година. Завършил е Харковския зооветеринарен институт в Украйна и ВИПОНД – Национална сигурност. Имал е собствен бизнес, свързан с производството на козметични продукти. Две години преди да бъде избра за първи кметски мандат е бил народен представител.Actualno.com го потърси за интервю, в което да разкаже какви щети понесе от кризата община Смолян и какъв път поема занапред.
Г-н Мелемов, обявили сте обществена поръчка за сметосъбиране за срок от 5 г., а намерението ви беше общината да поеме тази дейност, след като изтече 15-годишния договор, който заварихте подписан. Защо стана така?
Проблемът е само и единствено в парите. Виждат всички, че ситуацията е доста сложна. Обсъждали сме с вицепремиера дали могат да финансират намерението ни да сами да си чистим боклука, но при тази ситуация просто няма как. Имаме си опция такава. Тази поръчка сега се обявява, но не се знае колко време ще отнеме докато се стигне до приключването й. За да поемем тази дейност сами да я изпълняваме, е нужен голям ресурс, голямо капиталовложение поне за начало.
Какъв ресурс имате предвид?
Близо 2 млн. лева, които са нужни за купуване на машини и съдове за смет.
Поръчката е за 13,6 млн. лева без ДДС общо, което прави по 2,7 млн. лв. без ДДС на година. Какво искате срещу тези пари?
Това са индикативни стойности, очакваме в конкурса цената да бъде свалена. Ще искаме качество на първо място. Освен почистване на съдовете, изискваме метене, миене, почистване на нерегламентирани замърсявания, улични оттоци, наноси от кал, разделно събиране на битови биоразградими отпадъци, разделно събиране на отпадъци от хартия, пластмаса, метал, стъкло и др. Знаете, че от няколко години фирмата, която извършваше разделното събиране, се оттегли , защото беше на загуба в Смолян, а за нас това е изключително важно. Именно затова сега то става част от общата поръчка. На този етап озеленяването остава дейност на общината.
Зимното почистване също е с временен договор, какво следва за него?
Подготвяме обществена поръчка, срокът й ще е за три години.
Имате казус с ДГ „Слънце“, тъй като 6-годишно дете е с коронавирус. Какви мерки предприехте?
Работата в детските градини така беше организирана, че да няма контакти между групите. Сега цялата група е карантинирана, заедно с двете учителки и двете лелки. Дезинфекцирани са помещенията. Изследват се контактните, за да се види дали има други заразени.
Калкулирате с половин милион по-ниска събираемост, но за целия период на извънредното положение ли е тази сума, или за всеки месец?
За първите пет месеца на годината, сравнени със същия период на миналата година.
Как ще бъде компенсиран този недостиг?
Вижте, това ще зависи от целия икономически живот както в държавата, така и в общината. Няма как да притискаме хората да плащат данъци. Трудна е ситуацията. Смятам обаче, че няма чак толкова голяма тревога, има общини, които са доста по-зле, ще намалим капиталовите разходи. Другите дейности в общината си запазват ритъма. Поискахме помощ от държавата, каквато възможност беше дадена на всички общини, но какво точно ще стане, е рано още да се каже.
Визирате искането с решение на ОбС на безлихвен заем от 3 млн. лева вероятно?
До 3 млн. лева. Такива бяха указанията, дадени от НСОРБ – до 30% от собствените приходи на съответната община. Държавата обаче може да даде и 50 000 лева.
Каква е целта на такъв заем?
Във връзка с финансовата ликвидност на общините, за финансиране на временния касов недостиг заради изпълнението на противоепидемични мерки. Всички общини имат еднакъв проблем в тази криза с коронавируса, с ниската събираемост. Това е идеята на правителството – в тежкия момент да помогнат на общините, за да останат финансово стабилни.
Общините след кризата тръгват на различни скорости, по-малките продължават със заеми, а по-големите залагат предимно на мащабни проекти. Вие тръгвате със заем?
Не, проектите си вървят. В процедури сме по някои, други сме ги възложили, основно по ОП „Региони в растеж“, с трети кандидатстваме. Заемът и проектите не са във взаимна връзка. Всички европейски проекти са строго профилирани. Те не могат да помогнат за финансовата стабилност на една община. Знаете, че парите по проекти не могат да се използват за нищо друго. Те и не влизат в бюджета на общината.
Проектът за подмяна на печките на дърва с екологично отопление защо се забави?
Този проект основно е на два етапа. До началото на кризата бяхме стигнали до анкетирането. Разбираемо е защо не правихме това допитване. Трябваше да си ходи по жилищата, за които собствениците са подали заявления, а това не можеше да стане. Трябва да се види самото жилище, какви са вариантите за отопление, да се направят проучвания на нагласите. Ходи се по апартаменти, по къщи. Сега вече почваме с анкетите. Забавихме се 3-4 месеца и поради тази причина реално догодина ще има възможност за екологично отопление на частни жилища. До есента се надявам да свърши етапа с проучванията и анализа. След това пристъпваме към втория, има си обществени поръчки за доставка и монтаж. За съжаление ще пропуснем предстоящия отоплителен сезон.
По време на кризата кои дейности спряхте, пренасочихте ли хора за други приоритетни дейности?
Някои излязоха в платена отпуска, други отидоха на Бюрото по труда. Знаете, че към общината са музеят, библиотеката, галерията, планетариумът, ансамбълът. Мерките са различни, в зависимост от ситуацията на съответния служител. В общината много хора изчистиха стари отпуски. Майките с малки деца ги пуснахме ги за по седмица вкъщи. Пренасочихме хора към подпомагане на нуждаещите се. Надявам се, че не сме пропуснали никой. Направихме общинска хранителна банка първо с пари на работещи в администрацията, след това се включиха и други хора. Над 1000 пакета храни сме раздали. Ползвахме информация както от социалните служби, така и от кметовете на населени места. Раздавахме храни и след обаждания, защото има хора в нищета, но ги е срам да потърсят помощ. Други ни сигнализираха за тях. И тъй като това са средства от дарения, не сме правили обстойни проучвания – щом разберем, че има хора в беда, ги подпомагахме. Топъл обяд осигурихме за над 170 човека. Отделно се постарахме да помогнем и на полицията – направихме им сушина на КПП-тата. Осигурихме им шлемове, минерална вода. Дарихме шлемове и на много други учреждения, включително и на болницата. Получавахме дарения, които не задържахме тук, а ги раздавахме.
Защо са дарявали на общината предпазни средства?
Смятам, че защото ни имат доверие. Даряваха ни маски, шлемове, дезинфектанти и ние ги преразпределяхме на болницата, на полицията, на Бюрото по труда, на социалната служба и т.н. Помагахме с всичко, което можем.
А служителите, които са отишли в Бюрото по труда и в отпуски, кога се връщат на работа?
Всеки случай е индивидуален, някои са се върнали вече, други още не. Заработиха и детските градини. Структурите, които бяха затворени, заработиха, но при определени условия, спазвайки противоепидемични мерки. Сега предстои да затворим планетариума.
Защо?
Започваме мащабен ремонт. Строителни дейности са предвидени за цялата сграда, но има подмяна на апаратурата. Това все пак се прави за първи път от 45 години, когато е построен. Дълго време планетариумът ще е затворен, вероятно година, но се надявам, че ще го направим много модерен – на европейско и световно ниво. Инвестициите в строителството и в апаратура са по около 1,2 млн. лв. Имайте предвид, че в света има само две-три фирми, които произвеждат такова оборудване, няма голяма конкуренция.
Миналата година направихте първа копка за строителство на център за възрастни хора с деменция, но то бе спряно заради препроектиране. Защо беше нужно?
Оказа се, че геодезическото проучване не е много коректно и трябва да се строи доста по-надолу – с подземен етаж, какъвто нямаше в проекта. Целта е да се стъпи на здраво. Теренът там е много стръмен, Наложи се да предоговаряме параметри, самият проект се оскъпи.
Това ли са ви най-важните проекти за тази година?
Да, предстои саниране на 12 сгради по ОП „Региони в растеж“, ремонт на планетариума, строителство на център за хора с деменция. Сега още е дъждовно, но за улиците планираме кърпене, защото водният цикъл започва. Това от години го казваме и вече звучи като оправдание. Знаете обаче, че общината не е възложител, а и процедурите са много сложни заради мащаба на строителството. Нашият ангажимент е да работим за правата на преминаване, която е доста тежка процедура. Преминава се през частни, общински и държавни имоти. Общината има важна роля в тази дейност и ако всичко е наред, септември може да започнат строителства. Не предприемаме по-сериозни ремонти, защото после ще се разкопава. Сега всяка седмица правим обща оперативка с избраните фирми и „ВиК. Това, което зависи от общината, ще го направим.
Как всъщност кризата се отрази на общината не финансово?
Смятам, че се доказахме като хора, всички станахме по-човечни. Тази криза никой не можеше да я предвиди, случи се извън нашата логика. Бяхме сплотени, имаше съпричастност и може би затова се справихме. Помните, че в един период ситуацията в Смолян беше доста напрегната. Тук може би е мястото да кажа, че имаме много добра координация с всички институции. Имаше съпричастност и в самите институции.
В тази битка кои са героите според вас?
Лекарите и обикновените хора, които не се уплашиха и издържаха на изпитанието. Не знам дали няма да прозвучи пресилено, ако кажа, че и хората в общината бяха на първа линия. Фронт-офисът не е спирал да работи. С колегите всеки ден сме били на линия. Малко поограничихме достъпа, но то не е било за сметка на услугите, ангажимент на общината. Надявам се никой от нашите съграждани да не е усетил проблем, идвайки да си свърши работата. Ние бяхме нужни в кризата и смятам, че бяхме адекватни.
Община Смолян е съсобственик с миноритарен дял на областната болница, но как според вас се справиха там?
Беше им тежко, но не допуснаха лекар да се зарази, което е показател за висок професионализъм и много добра хигиена. Искам да ги похваля. Издържаха, но нека не им давам аз оценка. Погледът ми е отстрани. Пациентите трябва да оценят работата им.