Новият шеф на „Автомобилна администрация“ в София – уволнен от нея смолянчанин
Д-р инж. Георги Палагачев – новоназначеният шеф на по-известната като ДАИ Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ (ИААА) 4 години е водил битки срещу нея. Съдебните му дела в този период са многобройни – срещу преназначение (понижение), срещу заповед за определяне на заплатата му, срещу отказ да бъде възстановен на предишна ръководна длъжност, срещу наложено му дисциплинарно наказание (забележка), срещу дисциплинарно уволнение.
Месеци, след като губи почти всички дела, преминали и през последната възможна инстанция, 47-годишният смолянчанин придобива научна степен доктор. От средата на февруари той е назначен за изпълнителен директор на Агенцията. Дотогавашният шеф Бойко Рановски бе отстранен по преценка на ръководството без конкретни мотиви.
Георги Палагачев е роден в Смолян на 20 октомври 1975 г. Завършил е техникум по автотранспорт в Смолян през 1994 г. Висше образование е завършил в Техническия университет – София, бакалавър от 2002 и магистър от 2008 г.
Трудовият му стаж за почва през 1996 г. в Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ – Смолян, като преминава последователно през всички експертни нива до длъжност „държавен инспектор“.
През 2016 г. е назначен за главен директор на Главна дирекция „Автомобилна инспекция“, а от началото на септември 2021 г. е временно изпълняващ длъжността директор „Автомобилна администрация“ в Пловдив.
Работил на половин щат като асистент, а по-късно като преподавател към катедра „Двигатели, автомобилна техника и транспорт“ към Факултет по транспорта при ТУ – София, става ясно от биографията, представена при защитата на докторската му дисертация. Тя е на тема „Изследване на екологични параметри на автомобили в експлоатация. През ноември 2021-ва той придобива научна степен „доктор“ в професионално направление „Транспорт, корабоплаване и авиация“, научна специалност „Управление и организация на автомобилния транспорт“.
Тежките съдебни митарства за Палагачев – над 14 на брой съдебни дела, започват през 2017-та.
Година по-рано – ноември 2016 г. той бива временно преназначен (повишен) от държавен инспектор в отдел „Контрол и статистика“ на главен директор ГД „Автомобилна инспекция“ за срок от 4 години.
През ноември месец 2017-та обаче е възстановен (понижен) на старата длъжност.
Тогава той обжалва както понижението, така и заплатата си – с отделни дела.
Пред съда твърдял, че основанието за издаването на заповедта било проява на дискриминационно отношение спрямо него, тъй като бил първият служител през последните 3 г., на който при преназначаване се намаляла основната заплата, а имало служители с по-високи заплати на по-ниско ниво.
Жалбата срещу определената заплата бива отхвърлена първо от Административния съд в София град (АССГ), а после и от Върховния административен съд.
По другата жалба – за понижението, печели делото в АССГ.
Неговият адвокат твърдял пред съда, че понижението му е заради „публично обявено желание за спиране на корупционните практики“, „изцяло по субективни признаци“.
„В конкретния случай, защото стриктно е изпълнявал служебните си задължения по повод извършена проверка на конкретна фирма и е изисквал стриктното спазване на буквата на закона, тъй като няма какво да се лъжем, „Юнион Ивкони“ е един от големите превозвачи, но също така и с политически влияния и немърливото проверяване на фирмата и липсата до днешна дата на Наказателно постановление или на резултати от извършените проверки говори, че доверителят ми е бил освободен от длъжността главен директор именно поради това, че е решил да не допуска компромис с живота и здравето на хората като не толерира фирми, които не спазват нормативните изисквания“, е част от изказването на защитника му пред съда, което е протоколирано.
Въпросната преписка касаела настъпило пътно-транспортно произшествие през 2017 г.
“Непосредствено преди връчване на заповедта е имало среща на Комисията. Георги Палагачев е изискал обяснения от членовете на комисията защо не изпълняват възложените им задължения относно липсата на резултати и на конкретно извършени действия, като прави подробен доклад за проявеното явно нежелание от страна на другите членове на Комисията и непосредствено след депозиране на този подробен доклад му е връчена заповедта за освобождаване от длъжност „главен директор“, допълва адвокатът му.
ВАС потвърждава решението на Административния съд в София, но следва отказ от Автомобилната агенция да го върнат на заеманата по-рано длъжност главен директор на ГД „Автомобилна инспекция“.
Палагачев обжалва този отказ и делото по него се пренасочва към Административния съд в Смолян (по подсъдност), който отхвърля протеста му. През юни месец 2021-ва ВАС оставя в сила решението на Смолянския съд.
По-рано обаче – през юли 2018-та Палагачев като държавен инспектор бива дисциплинарно наказан със забележка. Причината – че съдействал на К.К., бивш служител на Инспекцията, да влезе в сградата й през служебния вход, като му предоставил достъп на компютъра до служебна документация.
Нарушението било разгледано от дисциплинарен съвет, след което му е издадена заповед за налагане на дисциплинарно наказание. Тази заповед също е обжалвана пред АССГ и отхвърлена от нея. Последвало обжалване пред тричленен състав на ВАС, който не допуснал касационното й разглеждане, а после – и пред петчленен състав. През юни 2019-та година е потвърдено решението на предходния състав.
През това време Палагачев вече бил уволнен. Заповедта за това е издадена през октомври 2018-та.
Официалната причина – че между ноември 2017-та и април 2018-та Палагачев карал курсове за управление на МПС от категория „С+Е“ и „Д“, но едновременно с това се водел на работа.
Пред дисциплинарния съвет той обяснил, че присъствал на всички учебни часове, като за конкретното обучение уведомил прекия си ръководител.
„А едновременното присъствие на две различни места обяснил с това, че невинаги чекинг системата работела, понякога се случвало служителите от охраната да го пуснат да излезе без да се чекира и да удостовери посредством предоставената му персонална магнитна карта напускането на сградата, като посочил, че винаги, когато е могъл да излезе от сградата свободно (без да се чекира), се е възползвал от тази възможност“, се сочи в решението по делото.
Според Палагачев обаче, действителната причина за уволнението му била друга.
„Изпълнявайки стриктно задълженията си изискал стриктна и обективна проверка на превозвача „Юнион Ивкони“ по повод настъпило пътно-транспортно произшествие на 30.10.2017г. в района на 296-ти км на АМ „Тракия“ (при която бяха ранени 20 пътници – б. р.). Ръководството на агенцията му пречело да изпълнява задълженията си и бил освободен от заеманата длъжност Главен директор на Главна дирекция „Автомобилна инспекция“. Било му наложено и дисциплинарно наказание (забележка – б. р.). В момента, в който оспорил заповедта за налагането му, било образувано и процесното дисциплинарно производство, по което е издадена обжалваната заповед (за уволнение – б. р.)“, пише в материалите по делото.
АССГ отхвърля жалбата на Палагачев през юни 2019-та. Последвал протест пред ВАС, тричленен състав на който оставил в сила решението на предходната инстанция. През февруари миналата година и петчленен състав на ВАС отхвърля искането му за отмяна на дисциплинарното уволнение.
Припомняме, че когато той бе определен за новият изпълнителен директор на Автомобилната агенция от Европейския център за транспортни политики изразиха безпокойство, че това назначение би могло да е в ущърб на заявеното от новото правителство желание за промяна, включително в сектор „Транспорт“.
Потърсен за коментар, бившият изпълнителен директор на ИААА инж. Бойко Рановски заяви, че няма мотив за освобождаването му и че решението е по преценка на ръководството.
Той отбеляза, че с Палагачев е работил броени месеци – от октомври 2018 г., когато го освободили по дисциплинарно производство, започнало преди той да стане шеф в Агенцията.
„Преди пет месеца, близо шест, го върнахме на работа, защото имахме нужда от човек, като директор на регионалната дирекция „Автомобилна администрация“ в Пловдив“, каза Рановски. По думите му Палагачев през този период си вършел работата добре, но на практика работил за съвсем кратък период с него.
„Като стана катастрофата на АМ „Тракия“ той е бил директор на Главна дирекция „Автомобилна инспекция“. Когато има катастрофа, винаги се правят проверки, без значение кой стои отсреща, но дисциплинарното му уволнение няма връзка с тази катастрофа на автобус от „Юнион Ивкони“. Хората са правили проверка, съставили са актове. Не мога да давам оценки на хора, с които не съм работил достатъчно много“, обобщи Рановски.