Просветният министър Красимир Вълчев: Имаме допълнителна добавка за общините в Родопите
Училища и детски градини в Родопите ще получат допълнителна добавка по механизма на разпределение на средствата от догодина. Това стана ясно днес при посещението на образователния министър Красимир Вълчев. На форум в Пампорово с директори на училища от цялата област обсъждаха проблеми в системата.
В дискусията участваха кметът на Смолян Николай Мелемов, областният управител Недялко Славов, Мария Семерджиева – съветник на министъра и шеф на Ресурсния център в Смолян.
„Промените, които сме направили в разпределителния механизъм, в общия случай водят до увеличаване на средствата в по-малките училища и детски градини. Отделно от това сме въвели допълнителна диференциация на финансирането за малките отдалечени общини. Такива са общините в Смолянския регион. Имаме допълнителна добавка за общините, които са в Родопите“, посочи той.
Конкретно за Смолянска област най-голямото предизвикателство е намалението на учениците.
„Системата постоянно трябва да се адаптира и преструктурира в съответствие с това. Иначе голямото предизвикателство пред системата в средносрочен и дългосрочен план е повече учители, повече млади хора, които да се включат в педагогическата професия. Това става с увеличение на възнаграждението като една основна мярка. Предизвикателството в Смолянска област е особено в детските градини да се увеличат тези възнаграждения. В редица общини имат задължения, средствата не достигат. Налага се общините да дофинансират. Другото голямо предизвикателство е свързано с материалната база. Тя е голяма и изисква усилията на училищата за поддържането и обновяването й да бъдат подпомагани както от министерството, така и от общините“, каза още Вълчев.
Всички общини ще получат допълнително финансиране, независимо от предвиденото увеличение на заплатите в сферата. Само от промяната на разпределителния механизъм те ще имат допълнително увеличение на средствата както за училищата, така и за детските градини.
Парите за образование за 2018-та са с 1 млрд. повече от тази година.
„Увеличението е различно при различните общини и дейности, защото се смесват няколко неща. От една страна добавяме нови елементи във формулата. От друга страна по този диференциращ механизъм в една и съща община повече се увеличават средствата за детските градини, по-малко за училищата или обратно. В общия случай увеличението е от 3-4 до над 20%. Средно може би е между 5-10%“, посочи просветният министър.
За догодина се въвежда диференцирано финансиране на професионалните паралелки в зависимост от бъдещото търсене.
Финансов стимул ще получат паралелките с очакван бъдещ недостиг на пазара на труда. Предстои този механизъм да бъде разработен.
Промяната със сигурност ще засегне техническите професии и те още в началото на 2018-та ще получат допълнително пари. Предвидени са за целта 3 млн. лв. Може да се тръгне към диференциран подход – паралелките с най-остър недостиг да получат повече, съответно обратното.
Идеята е да се насърчат професионалните гимназии да ориентират профила си към потребностите на пазара на труда. Учениците също трябва да бъдат мотивирани да учат в професионални паралелки.
„Защото е факт, че в последните десетилетия професионалното образование загуби известна атрактивност. Ние трябва да мотивираме учениците да се включат в професионално образование. Заслужава си. Това ще бъдат позициите, в които в най-голяма степен ще растат доходите заради недостига на пазара на труда. В много случаи те ще изпреварят възнагражденията за позициите, които изискват висше образование. Разбира се не в същото направление, но в едно и също предприятие имаме примери когато позициите, изискващи средно техническо образование, получават по-високо възнаграждение, отколкото други позиции, които изискват висше образование“, аргументира се просветният министър.
Децата ще бъдат стимулирани със стипендии да се насочат към професионално образование. Профилите на професионалните гимназии ще бъдат преструктурирани спрямо търсенето на пазара. Смята се, че и създадените вече обществени съвети, включващи представители на работодателите, ще подпомогнат този процес. Ще се заложи и на информационна кампания, която МОН ще проведе към децата.
На журналистически въпрос дали от кариерните центрове за ориентиране има ефект и какво е бъдещето им Вълчев отговори, че определено има ефект от тях.
„Това, което сме започнали в момента, е размяна на комуникация с общините от областните центрове, на чиято територия са, за да продължим да финансираме съвместно с тях кариерните центрове. Ще търсим тази възможност след 31 декември да продължим финансирането“, допълни министърът.