Смолян и Ксанти искат предсрочно отваряне на ГКПП „Елидже“
Народният представител Михал Камбарев от Смолян проведе работна среща с Костас Куртидис – заместник-префект на Източна Македония и Тракия, отговорен за област Ксанти. Срещата продължи над пет часа и бе посветена изцяло на възможността за предсрочно отваряне на ГКПП „Елидже“ между Рудозем и Ксанти за лекотоварен трафик, съобщиха от „Продължаваме промяната“.
Цялостното изграждане от гръцка страна на новия довеждащ път до граничния пункт е предвидено да завърши не по-рано от края на 2023 г.
Четири са лотовете между Ксанти и българската граница. Строителни дейности се извършват в момента между Димарио и границата. На практика това беше гора, а през нея гърците прокараха път, за да свържат първото населено място от тяхна страна с пункта. Той още не е довършен, планира се за септември тази година. По втория – между селата Меливия и Димарио (близо 11 км), има обявена обществена поръчка за рехабилитация, която е на финална фаза и предстои сключване на договор. Другите два участъка още не са уточнени като финансиране, но път има, трябва да се разшири.
Според прессъобщението, с пълното завършване на пътя се свързва и отварянето на ГКПП Рудозем – Ксанти.
„Целта на визитата на Камбарев и екипа му бе да обсъдят с Гърция варианти за влизане на ГКПП Рудозем-Ксанти в експлоатация преди пълното изграждане на пътя. Подобно решение би изисквало временно насочване на трафика през съществуващ път за леки автомобили между селата Димарио и Меливия. Характеристиките му не позволяват преминаване на товарни автомобили, но все пак биха направили възможно обслужването на туристическия трафик“, допълват от офиса на партията.
Камбарев и Куртидис посетили участъка от Димарио до пункта и обсъдили с представители на строителната фирма прогреса в изграждането му.
„По всичко личи, че поставеният срок за завършването на участъка до септември 2022 г. ще бъде спазен. Ето защо заместник-префектът и Камбарев са единодушни, че е технически възможно и реалистично пунктът да бъде отворен за преминаващи леки автомобили с туристическа цел още тази есен“, допълват от „Продължаваме промяната“.
Подобен сценарий не е обсъждан на междуправителствено ниво до момента, но Камбарев и Куртидис смятат да инициират дискусия между премиерите на България и Гърция за предсрочно отваряне на ГКПП Рудозем-Ксанти.
Припомняме, че все още не е финализирана поръчката за изграждане на широколентов път между селата Димарио и Меливия. Поръчката бе стартирана от „Егнатия Одос“ през септември 2021 година при прогнозна стойност близо 39,4 млн. евро без ДДС. В обхвата й се включва обход на Меливия, изграждане на 4 кръстовища и обновяване на пътя от Димарио до Меливия – общо 10,76 км.
„Вертикалната ос „Ксанти – Ехинос – гръцко-българска граница“ свързва магистралата „Егнатия Одос“ с гръцко-българската граница с позицията й на нов граничен контролно-пропускателен пункт. Тя е част от Трансевропейската пътна мрежа и с нейното изграждане ще се свърже Смолян и Рудозем (България) с пътя за Ксанти през съществуващия път“, се сочи в документацията към обществената поръчка.
Проектната скорост по участъка варира от 40 до 60 км/час поради интензивния планински терен, а срокът за изпълнението на проекта е 24 месеца от сключването на договор с избрания изпълнител.
Според публикации в гръцки медии, най-вероятният изпълнител ще е фирма „Актор“ – същата, която строи пътя между Димарио и българо-гръцката граница в момента. По новия проект дружеството е в консорциум с „P. & C. DEVELOPMENT SA“.
От „Егнатия Одос“ отхвърлили предложението на „Одос С.А.“, тъй като не била приета обосновката й за необичайно ниска оферта – 21,5% отстъпка от пределната цена.
Останалите кандидати са „TERNA“ (с 10% отстъпка), „Intrakat”, „ETETH“, „KOKKINOS ATE“ и „PAPAIOANNOU“ – с под 10% по-ниски оферти от прогнозния бюджет.
Предложението на „Актор“ и нейния партньор е за отстъпка от 14,03%, или общо предвидени разходи от 33 863 868 млн. евро (с ДДС сумата е почти 42 млн. евро).
Снимки: „Продължаваме промяната“