Стана невъзможно тази година да отвори ГКПП „Елидже“
Минимум още една година ще се забави отварянето на ГКПП между Рудозем и Ксанти. Ако съдим по темповете, с които гърците досега строят подходи към пункта обаче, забавянето ще е не една, а още много години.
Че граничният пункт няма да заработи и през 2023-та става ясно от прессъобщение на областната администрация в Смолян и проведените срещи на областния управител Стефан Сабрутев в Гърция.
Една от тях е в Солун, в „Егнатия Одос“, която възлага изпълнението на пътните проекти между Ксанти и гръцко-българската граница. Сабрутев и ръководителят на проекта за ГКПП Момчил Караиванов разговаряли с представители на дирекциите „Строителство“ и „Финансиране“ в гръцката държавна фирма.
От разговорите с тях се изяснило, че гърците са на финал в осигуряването на средства за укрепване на двата свлачищни участъка между село Димарио и ГКПП „Рудозем-Ксанти“. Забавили обаче срока, в който да обявят процедура за избор на изпълнител – до края на 2022 г.
Скоро се очаквало гръцкият съд да се произнесе за процедурата на възлагане на пътя между Димарио и Меливия. Тоест, договор за 11-километровия участък още няма.
От областната управа сочат, че всичко това усложнява ситуацията относно отварянето на ГКПП „Рудозем-Ксанти“ през 2023 г., което пък е ключов индикатор за изпълнението на трансграничната програма.
На заседанието на Съвместния комитет за наблюдение на програмата Сабрутев заявил, че областната администрация в Смолян е успяла да изгради в срок граничния пункт, а Агенция „Митници“ и ГД „Гранична полиция“ са провели конкурси и са назначили служители за пункта.
Той подчертал, че съгласно спогодбата за отваряне на три нови гранични пункта между Гърция и България закъснението за отваряне на ГКПП „Рудозем-Ксанти“ е с 25 години.
От Гърция уверили, че са ангажирани на високо ниво от страна на двете правителства за завършването на гръцкия участък и отваряне на пункта през 2023 г., което е на практика абсолютно невъзможно.
Щели са сформират работна група, която да следи ежемесечно напредъка на обекта Димарио – ГКПП „Рудозем-Ксанти“.
Припомняме, че още не е завършило строителството на 8-километровия участък между Димарио и границата по договор за стойност 50 млн. евро. Изпълнител е фирмата „Актор“, която започна да работи по обекта в средата на 2018 г. Срокът за приключване на договора беше 24 месеца. Тоест, през 2020 г. и вече е с две години закъснение.
Също така все още не е подписан договорът за отсечката между селата Меливия и Димарио. Тя е с дължина близо 11 км и бюджет от 39,4 млн. евро. За изпълнител отново бе определена фирмата „Актор“. Явно обаче процедурата е обжалвана, щом очакват решение на съда за нея.
За следващия програмен период на трансграничната програма било потвърдено финансиране от 14 465 178 евро за последния, четвърти етап на Главната пътна комуникация в Смолян. Това е участък от пътен възел „Юг“ до „Топливо“ в Устово с дължина 2,520 км.