Триградци обявиха протестна готовност заради пропадналия път
Вече втори месец след поройните дъждове през декември миналата година, откъснали Триград от света, все още няма реални ремонтни работи по срутеният път към селото. Гражданско сдружение „Родопско сърце“ сигнализира за поредица от неясни и будещи съмнения факти около възлагането на обществената поръчка по рехабилитацията му.
От сдружението представят следната хронология на събитията до момента:
В началото на месец декември, пътят към село Триград е прекъснат в два участъка. До края на 2021 г. община Девин получава две или повече решения за преодоляване на проблемните участъци.
На 14.01.2022 г. е обявена обществена поръчка за бомбастичните 1 254 394,46 лв. без ДДС със съмнителни критерии за оценка. Срокът за изпълнение не участва в оценката и е 75 календарни дни, като 10 от тях за проектиране и 65 за изпълнение, но трябва да се има предвид, че след предаване на проектите срокът спира да тече до подписване на Акт образец №2 за откриване на строителна площадка, което може да продължи още неизвестен период от време.
Според „Родопско сърце“ така обявените срокове представляват следната времева рамка:
Обществената поръчка излиза с решение в деня „х“. Към него се добавят 14 дни срок за обжалване на процедурата до влизането и в сила, от 1 до 30 календарни дни за сключване на договор, от 1 до 10 календарни дни за получаване на възлагателно писмо от Възложителя към Изпълнителя, от 1 до 10 календарни дни срок за проектиране, от 7 до 30 календарни дни срок за одобряване на проектите от експертен съвет и издаване на разрешение за строеж.
Добавят и още 14 календарни дни срок за обжалване на разрешението за строеж до влизането му в сила, от 1 до 7 дни за подписване на Акт обр. №2 за откриване на строителна площадка, 65 календарни дни за изпълнение на строително-монтажните работи.
При тези изчисления най-оптимистичният срок за пускане на пътя в нормална експлоатация е 104 календарни дни от решението за избор на изпълнител, а песимистичният срок е 180 дни.
Двете фирми, подали оферти, са „Барин Алп“ ЕООД и „ИСА – 2000“ ЕООД.
Според местното сдружение обаче липсата на яснота по някои въпроси буди основателни съмнения.
Техните въпроси са: Как се достигна до стойността за обществена поръчка, касаеща решаването на проблемите по пътя „Тешел – Триград“?; Кой определи и заложи сроковете в обществената поръчка и има ли по-бърз вариант за решаване на проблема?; Кои са консултантите/проектантите, които Община Девин реално използва за решаване на проблемите по пътя „Тешел – Триград“?; Как общината се е свързала с тях и на какъв принцип ги е наела – официално (с договор), неофициално, срещу заплащане, про боно или друго?; Тези лица свързани ли са с фирма от строителния бранш и дали тази фирма е пряк участник в обявената обществена поръчка?; Тъй като общината разполага най-малко с две технически решения за един от проблемните участъци, то дали е ползвала независима инженерна експертиза, относно целесъобразността на всяко от тези решения?; Ако община Девин е ползвала официално такава експертиза, то кой е експертът/експертите?; От кога е възлагателното писмо?; От кога е експертното мнение?; Има ли писмено такова?; Ако изборът на техническо решение не е базиран на експертна оценка, то кой, кога и как е направил избор (съобразно какви критерии) и е взел решение да заложи в обществената поръчка техническите и финансовите параметри на един от двата предоставени на общината проекти?
И още:
Защо са избрани посочените в обществената поръчка критерии за оценка на кандидатите, съдържащи максимална възможност за субективизъм при избора на изпълнител? Критерий „срок за възстановяване на движението“ (би трябвало да е с най- голяма тежест) – липсва. Критерий „цена“ – тежест 40%. Критерий „организация за изпълнение“ (предоставящ възможност за субективни и изключително обширни твърдения, без включване на необходимата конкретика) – тежест 60%.
Всички тези факти и въпроси карат местното население да се пита все повече – свърши ли времето на добре обмислените схеми за възлагане и „печелене“ на обществени поръчки „под масата“ или обещанията за нулева толерантност към корупцията в лицето на новата власт са само добри пожелания – пишат от сдружението.
Хора от местния туристически бранш се опасяват, че срокът по изпълнението на проекта и рехабилитацията на пропадналият път ще се забавят, а това ще доведе неминуемо и до допълнителни щети по местния поминък, който и без друго вече е на ръба на фалита.
По инициатива на местни жители от село Триград и Гражданско сдружение „Родопско сърце“ тези и още важни въпроси ще бъдат отнесени и до висшестоящите държавни органи.