Зам.-кметът на Смолян Венера Аръчкова: Проверката на АДФИ за сметосъбирането показа, че контролираме дейността на 99,6%
Резултатът от проверката на Агенцията за държавен финансов контрол (АДФИ) за дейностите по сметосъбиране в община Смолян през последните пет години показа, че контролираме тази дейност на 99,6%, заяви зам.-кметът Венера Аръчкова.
По думите й проверката е доказала, че в местната управа не отклоняват и не злоупотребяват със средства от тази дейност.
„Добре щеше да бъде този контрол да е на 100%, каквато е амбицията ни. Но на фона на тези близо 13 млн. лв., изплатени през последните 5 г. – от 2012 до 2016 г., в т. ч. и стари задължения, които сме погасили, допуснатите грешки на стойност 47 000 лв. представляват 0,4% от общата сума“, каза Аръчкова. И уточни, че 40 000 лв. от тази обща сума е вече възстановена в бюджета на община Смолян, а за останалите 7 000 лв. очакват в понеделник и да постъпят по сметките на общината.
Според Аръчкова резултатите с категоричност не показват злоупотреби с парите за сметосъбиране в община Смолян, каквито твърдения имаше дълго време от определени политически опоненти. „Аз даже се радвам, че проверка беше направена толкова подробно, за да стане ясно на обществеността, че ние сме спазвали законността, спазвали сме договора и е упражняван сериозен контрол. Гражданите на Смолян трябва да знаят, че ние не сме допуснали да се извършат разходи за повече средства, отколкото са събрани“, подчерта зам.-кметът.
Изводът от проверката е, че средно на година в община Смолян постъпват 2 млн. лв. от такса смет. От тях се плащат средно 440 000 лв. на РИОСВ по Закона за управление на отпадъците, около 750 000 лв. за сметосъбиране , около 364 000 лв. за почистване на териториите, и около 100 000 лв. за депониране. Средно на година общината плаща на „Титан“ 1,2 млн. лв.
Осем акта за административно нарушение са съставени на община Смолян след като е проверена цялата документация. Срещу всички тях от местната управа са възразили и очакват от АДФИ да се произнесе за основателността им и евентуално по стойностното им изражение.
Аръчкова разказа подробно и за нарушенията, които са констатирани от проверяващите.
„Единият акт касае 2012 г., когато приетият бюджет е с план-сметка 3,1 млн. лв. Същата година ние имаме събрани 1 944 000 лв. от такса смет. От тях ние сме си внесли таксите на стойност 358 000 лв. в РИОСВ по чл. 71а и 71е (сегашните чл. 60 и 64 от ЗУО), разплатили сме на „Титан“ по договора от 2006 г.останалата сума стари задължения. Забележката е, че с прихода от 2012 г. ние е трябвало да покрием само разходите за 2012 г., а не да покриваме стари задължения“, посочи тя и подчерта, че таксата към РИОСВ е нова, от 2012 г.
Другият акт е защото в наблюдавания период има събрани средства за местни данъци и такси, в т.ч. за битови отпадъци, но частният съдебен изпълнител Петко Мачкърски ги е прихванал чрез запор и е покрил разходи на консорциум „Светлина“. Акт е наложен за суми, които въобще не са постъпвали в общината от дейност чистота, защото са прихващани директно от ЧСИ по изпълнителни дела срещу общината. „Това се счита за отклонение на средства от дейност чистота, въпреки че не сме ги отклонили ние“, поясни Венера Аръчкова.
Другото нарушение е по общинската програма за управление на отпадъците. Направен е план за управление на утайките и мониторинг със средства от дейност чистота за сумата от 13 300 лв. Трябвало е парите да се платят от дейност „външни услуги“.
Следващото е за плащане на разход от 27 462 лв. за стикери и табели от рода на: „Забранено изхвърлянето на отпадъци!“, „Не замърсявай природата!“, „Благодарим ви, че изчистихте преди да си тръгнете!“, „Не пали!“, „Не изхвърляй горими отпадъци в съдовете за битов отпадък!“ върху кошовете за боклук. Разходът отново е платен с парите, събрани от такса смет. Има закупени и изготвени учебни помагала и брошури за разделно събиране, компостиране и третиране на отпадъци за 1602 лв., също покрити с пари от такса смет.
Погрешно е платено за прибиране на зелени отпадъци с приходи от такса смет на стойност 12 076 от горски територии и 20 539 лв. за строителни отпадъци.
АДФИ не са признали плащането за почистване след съборите на Рожен и Гела. „ За тези пари и ние, и „Титан“ сме възразили. През септември получихме писмо от МФ в срок до 21 октомври да си ги искаме от фирмата. Изпратили сме им писмо и очакваме до понеделник най-късно да ги имаме тези средства по сметката“, допълни зам.-кметът.
„Имаме технически грешки на обща стойност 47 021 лв., отнесени като разход. За тях са направени възлагателни писма, вследствие на които фирма „Титан“ си ни е възстановила 40 287 лв. Техническите грешки са по вина на нашите колеги, осъществяващи контрол и подписващи първични документи . Те не са обърнали внимание, че разходът е един вид, а е заведен като друг. Сметосъбиране например от Пампорово с включени Хайдушки поляни, а в същото време той е по разценки от друг договор“, обясни зам.-кметът по финансовите въпроси на общината.
Тя каза, че е открито несъответствие между производствения и строителния отпадък. От общината казват, че много често хората като правят ремонт в къщи, хвърлят строителния отпадък в кошовете за смет и от управата няма как да го фактурират на конкретно физическо или юридическо лице. А „Титан“ й го фактурира по разценка за строителен отпадък.
Проверени са наличните поети ангажименти на база сключения договор, които трябва да бъдат съобразени с чл. 90, ал. 3 от Закона за публичните финанси, в сила от 2016 г.
Поетият ангажимент по договора на „Титан“ от 2006 г., който е за 15 години, е в много по-голям размер, отколкото е допустим по новия закон. По договора, с който МФ разполага и са изчислили, че ангажиментът към „Титан“ е на стойност 64 млн. лв. за тези 15 години. Съотношението на наличните към края на годината поети ангажименти – 64 млн. лв., спрямо средногодишния размер на отчетените разходи за последните 4 години (35 млн. лв. като цяло за общината, не само за сметосъбиране) представлява 182%. И това е сериозно превишение на нормата, която следи МФ.
„При това положение, ако спазваме изцяло договора с „Титан“, не трябва да поемаме абсолютно никакви ангажименти повече, за да спазим регламентираното ограничение по Закон за публичните финанси. Ако сегашният закон е действал през 2006 г., този договор е щял да бъде невъзможен и недопустим“, коментира Аръчкова.
„Така, както е сключен от 2006 до 2011 г. по изчислени ангажименти трябва да сме изхарчили 51 млн. лв., а ние сме изхарчили 35 млн. лв., видно от разходите за последните 4 години. Ние не изхарчваме толкова, но толкова ни се водят в МФ като поети ангажименти. На база заложени показатели в този договор, ние всяка година трябва да завишаваме сумата, която плащаме на „Титан“. Последно одобрената план-сметка е от 2011 г., като в нея няма предвидени отчисленията за РИОСВ. Тя е на стойност 3,1 млн. лева. През 2013 г. сме се споразумели с фирмата, че няма да има нов размер на плащане, а ще работим по старата план-сметка, а те от своя страна не изпълняват на 100% инвестиционната си програма. Това е установено нарушение без щета за бюджета“, уточни Аръчкова.