Близо 30 млн. лв. за магистралата в Смолян
Точно 13 859 274 евро, или 27 718 548 лв. е планирала Агенция „Пътна инфраструктура“ за довършване на обходния път на Смолян.
Пътят ще бъде магистрален – с по две ленти в двете посоки. За смолянчани той дълги години беше път „от никъде за никъде“. И си има причина за това. В периода между 1988 и 2004 г. (цели 16 години) в чертите на град Смолян е бил построен и асфалтиран един километър магистрален път, със зелена площ и метална преграда по средата, с банкети от двете страни, но с начало и край. Преди началото й беше пусто, след края й – също. На Бункера остана един недовършен мост. В Устово – недонаправен тунел.
По настояване на областния управител Недялко Славов и кмета на Смолян Николай Мелемов обектът е вече размразен и сега се строи ударно. Целта е да се довърши до края на годината. А идеята е да се осигури връзка с второкласния път Асеновград – Смолян и третокласния Смолян – Рудозем като се избегне преминаването през квартал Устово.
На този етап е в експлоатация участък с дължина 4,8 км между кварталите Райково и Устово.
Участъкът, който в момента се изпълнява, е с обща дължина 3,4 км., но съоръженията са с висока сложност – тунели, мостове кръгови кръстовища. Предвидено е изграждане на над десет подпорни, укрепителни и облицовъчни стени.
Строителството е разделено на четири етапа:
Първият етап включва доизграждане на Пътен тунел на път II-86 в кв. Устово с дължина 421 метра, обща ширина 12 метра, включваща две платна по 3,75 метра, две ивици по 50 см, два тротоара по 1,45 метра.
Вторият етап представлява рехабилитация на съществуващия 1 км магистрален път. В участъка са били изпълнени около 90% от общите СМР, включително земните и пътните работи и един асфалтобетонов пласт. Изградени са колекторните системи, ревизионните и дъждоприемните шахти, основната част на подпорните и укрепителните стени.
Там се извършва повдигане, почистване и ремонт на съществуващите дъждоприемни и ревизионни шахти, както и монтиране на нови бетонови решетки и капаци, ревизия и рехабилитация на съществуващи колекторни системи.
Ремонтират с бетоновите бордюри, полагат се и два нови асфалтобетонови пласта – биндер и износващ пласт. В същия участък попада един мост с отвори 2х16 метра. Преди възобновяването на СМР мостът е на етап положена хидроизолация и предпазен бетон.
Третият етап включва ново строителство на път в Устово с дължина 574 метра със следните параметри – две платна по 3,75м; две водещи ивици по 0,50м; два банкета по 1,75м. В началото на участъка при митницата ще бъдат изпълнени кръгово кръстовище и реконструкция на трасето по второкласния път, идващ откъм Рожен в посока светофарите в Устово.
Тук попада изграждането на три големи моста.
Етап четвърти е ново строителство на участък от магистралния път с обща дължина 1294 метра, включително и кръгово кръстовище от пътен възел „Юг“ в посока Смолян. Отсечката е с ширина на пътното платно 21,50 метра, включваща две платна по 7,50м (в т.ч. две ленти по 3,75м и две водещи ивици по 0,25м); разделителна ивица 2 метра; два тротоара с ширина 2 метра в изкоп и 2,50 м в насип.
В този етап е предвидено оптимизиране на геометрията на съществуващите и изграждане на едно ново кръстовище, две кръгови кръстовища и два моста над река Черна.
Младите смолянчани не помнят от къде води началото си тази прословута магистрала. Може би мнозина и от по-големите не са я виждали, защото по нея не се минаваше. Всички са виждали само моста в Райково, защото е до спирката на Бункера.
Историята на обекта обаче се знае от по-възрастните. Те свързват строителството му със социализма и даже с преминаването през 1984 г. на дипломатическия корпус през Смолян. Устовци разказват, че прокопавали тунела едновременно от двете страни, но по средата се разминали.
Размразяването на пътя „от никъде за никъде“ започна с решение на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура” от месец ноември 2015 г. Главната пътна комуникация или магистралата е включена в обхвата на лот 14, който се финансира по програма „Транзитни пътища V“ със средства от държавен инвестиционен заем.
Възложител на обекта е Агенция „Пътна инфраструктура”, а изпълнител – „ИСА 2000” ЕООД – София, с управител инж. Юлиян Инджов. Строителния надзор е ангажимент на софийската фирма „Пътинвестинженеринг” АД.
В сайта на АПИ от средата на октомври месец 2016 г.е посочено, че обектът е изпълнен на 37%.
В днешното прессъобщение, с което информират, че утре за два часа ще има взривове на участъка близо до митницата и се спира движението там, уточняват следното: „Със строителството на пътната отсечка ще се осигури връзка на път II-86 Асеновград – Смолян и път III-866 Смолян – Рудозем като се избягва преминаването през кв. Устово на гр. Смолян. Строителните дейности се изпълняват при пълна мобилизация. Целта е при добри метеорологични условия обектът да бъде завършен през декември.