Зам.-министърът на туризма Ирена Георгиева: Приходите от нощувки в Смолянско са над 16 млн. лв.
„Родопите предлагат прекрасни условия за ски ваканции, на пешеходен, пещерен, вело, екстремен, приключенски и много други видове туризъм за хора от различни възрасти. Местният бизнес отчита сериозно туристическо присъствие в районите на Доспат, Триград, Ягодина, Чепеларе, Смолян, Златоград, горното поречие на Арда, както и в балнеологичните обекти около Девин“. Това заяви зам.-министърът на туризма Ирена Георгиева при откриването на десетото юбилейно издание на Международното туристическо изложение „Планините на България – гостоприемство в четири сезона“.
Георгиева уточни, че приходите от реализираните нощувки в Смолянско са над 16 млн. лева, като за първите 8 месеца на годината пренощувалите в категоризирани обекти са се увеличили с 9% спрямо същия период на миналата година.
Тя изтъкна, че настоящата 2016 г. се очертава като най-успешната за българския туризъм и затова несъмнена заслуга имат и планинските курорти. По информация от Евростат за първите шест месеца броят реализирани нощувки както от чужденци, така и от българи общо у нас е над 8 милиона. Ръстът спрямо същия период на миналата година е над 18%, което нарежда страната ни на първо място по ръст в броя на нощувките сред европейските държави.
По думите на Георгиева основното предизвикателство сега е да се надгради постигнатото и да се насърчат инвестициите. „В това отношение Смолянският край може да даде много добри примери“, каза тя и допълни, че областта е сред най-предпочитаните маршрути за зимен и летен туризъм.
Туристическото изложение стартира днес, ще продължи и утре. Стартът му бе даден с изпълнение на гайдарски и танцови състави, с рязане на лента и плискане на менче с вода.
„Последната зима бе много успешна и за зимния туризъм. Страната ни бе посетена общо от 1,2 млн. чуждестранни граждани, като ръстът им спрямо миналия ски сезон бе 4,5%. Ръстове сме реализирали спрямо съседни нам държави, особено Македония, Турция, Сърбия, но и във Великобритания, Израел, Чехия и Унгария. Приходите от международен туризъм за зимата на 2015/16 г. надхвърлят 827 млн. лева, като ръстът спрямо същия период на предходната година е близо 5%“, уточни зам.-министърът.
Кметът на Чепеларе Славка Чакърова изтъкна, че постиженията в зимните спортове на олимпийската шампионка Екатерина Дафовска и носителя на големия кристален глобус Радослав Янков са доказателство за силния дух на родопчани.
Зам.-кметът на Смолян Марин Захариев се обърна към бранша със съвет да бъдат единни и по отношение на зимния, и за летния туризъм, да не гледат един на друг като конкуренти, а да създават общ продукт, който да се предлага на световните пазари.
Акцент в изказването на областния управител бе кадровия проблем. „Тук аз бих призовал туристическия бранш да бъде много по-активен в създаването на добри кадри в туризма. Бих призовал туристическия бранш да търси това, което го обединява с неговите конкуренти, защото когато има регионален маркетинг, само тогава има просперитет за всички. Туристът не признава административни граници, той не знае кой обект в коя община се намира, важно е целият регион да бъде привлекателен за него.“, подчерта Славов.
Искаме законодателно 1% от туристическия оборот да се инвестира в реклама. В това отношение имаме нужда от лоби – депутати, областни управители, кметове, каза председателят на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация Благой Рагин в Пампорово. Той бе сред гостите при откриването на десетото юбилейно международно туристическо изложение.
„Тази година не само е рекордна не само по оборот, а и по приходи. Затова се обръщам към бюджетната комисия, към министър Горанов – 1% от това, което сме дали в бюджета, да се върне за реклама“, подчерта Рагин. По думите му такива региони като Смолянския без помощ от държавата, без позитивно презентиране, трудно може да постигне добри резултати, а всеки лев за реклама от бюджета се връща в троен размер. „Няма друг отрасъл, в който да има такава възвръщаемост“, посочи той.
Пред журналисти Благой Рагин уточни, че 1% от оборота представлява 60 млн. лева. Според него, ако тези пари отидат за реклама, ще се върнат 200 млн. лева в хазната.
„ Гърция, за която казваме, че има финансови проблеми, заделя 160 млн. евро за външна реклама, а Хърватска – 100 млн. евро за целта. Срещу този маркетинг имат 10 млрд. евро в хазната приход“, изчисли Рагин.
Според него статистиката хваща само нощувката, а тя е една четвърт от сумата, която харчи туристът.
„България може да прави 10 млрд. евро приход при добър маркетинг, при условие че ние влезем в еврозоната. Това е единственият начин заплатите, които сега са 900 лева, да станат 900 евро. Пенсиите, които са 200 лева, да станат 200 евро и заплатите да растат. Така ще увеличим приходите от тези 10 милиона туристи, които влизат заради ниските цени, които ние пазим заради социално слабите. Вместо ние да им вземем по 20-30 евро за кока кола и кафе и да ги дадем на социално слабите и пенсионерите, за да има повече пари, ние имаме погрешна политика в тази посока. Когато сваляш цената, дефлацията е по-страшна от леката инфлация. Леката инфлация прави растеж, а дефлацията убива бизнеса“, казва Благой Рагин.